Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Onderwijs Praktische informatie Voorlichting
Header image Juridische Bestuurskunde

Michiel Heetebrij over het volgen van de master Juridische Bestuurskunde

Datum:03 april 2023
Michiel Heetebrij

In deze blog vertelt Michiel Heetebrij waarom hij voor de master Juridische Bestuurskunde heeft gekozen en wat volgens hem de voor- en nadelen zijn van de master.

Mijn keuze voor Bestuurskunde kwam voort uit mijn maatschappelijke interesse. Deze studie sprak me aan omdat je leert vanuit meerdere invalshoeken te kijken naar maatschappelijke problemen. Je wordt dus breed opgeleid. De master Recht en Bestuur was een logisch vervolg op het premastertraject gedurende mijn bachelor.

Voordat ik aan de master Recht en Bestuur begon, heb ik bestuurskunde gestudeerd aan de Thorbecke Academie in Leeuwarden. Tijdens deze studie lag de nadruk vooral op de praktijk. Hierdoor heb ik veel waardevolle ervaring opgedaan over de werking van het (semi)openbaar bestuur in Nederland en Europa. Deze opleiding was erg beroepsgericht, maar ik mistte persoonlijk een beetje uitdaging. Daarom volgde ik gedurende mijn bachelor een pre-master voor de master Recht en Bestuur. Ik had het geluk dat ik de pre-master gedurende mijn bachelor kon volgen. Dat hield in dat ik naast het reguliere programma vakken en minors op wo-niveau kon volgen.

Tijdens de opleiding kom je op verschillende manieren in aanraking met de praktijk. Zo worden voor veel vakken vaak gastsprekers uit het werkveld uitgenodigd. Dit zorgt ervoor dat je de theorie beter kunt begrijpen. Het fijne van deze master is de kleinschaligheid. Hierdoor is er veel ruimte voor vragen en discussies in de colleges.

Wanneer je maatschappelijk betrokken en nieuwsgierig bent dan raad ik deze opleiding aan! Naast de juridische blik leer je vaardigheden en doe je kennis op om maatschappelijke vraagstukken vanuit verschillende perspectieven te benaderen en te analyseren. Voor meerdere problemen zijn bijvoorbeeld meerdere juridische oplossingen mogelijk. Maar welke oplossing zorgt ervoor dat ook Tweede Kamerleden en mensen uit de samenleving tevreden zijn over de oplossing?

Het leukste aan de opleiding vind ik de verscheidenheid aan vakken en de betrokkenheid van docenten. Dit zorgt ervoor dat je niet eentonig bezig bent met een bepaald onderwerp maar een breed wordt opgeleid. Je wordt een generalist die integraal kan kijken naar het oplossen van maatschappelijke problemen. De betrokkenheid van docenten blijkt uit de begeleiding en de ruimte voor het stellen van vragen.

Wat ik minder leuk aan de opleiding vind is dat de nadruk vooral op het individueel leren ligt. Door samen met medestudenten te werken aan een project leer je vaardigheden die later in je carrière ook van belang zijn zoals communiceren en samenwerken. Gelukkig hebben we wel vakken in de master waar je dit leert.

Studeren moet niet alles zijn in je studententijd. Naast de kennis en vaardigheden die je op doet tijdens je opleiding, vind ik het belangrijk om je ook op sociaal en maatschappelijk gebied te ontwikkelen. Door het doen van commissies en besturen leer je jezelf kennen en wat je kan. Ikzelf ben lid van Navigators Studentenvereniging Groningen en actief bij het CDA en in mijn kerk. Hierdoor leer je vaardigheden en bouw je vriendschappen voor het leven. Daarnaast zou ik het van harte aanbevelen om tijdens je studie stage te gaan lopen. Door mijn stages bij het team public affairs en in de Tweede Kamer heb ik een veel beter beeld gekregen wat ik na mijn studententijd wil gaan doen.