Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Onderwijs Praktische informatie Voorlichting
Header image Juridische Bestuurskunde

Even voorstellen: Femke de Vries, bijzonder hoogleraar toezicht

Datum:29 november 2022
Femke de Vries

De docenten van de studie Juridische Bestuurskunde zijn werkzaam aan de faculteit Rechtsgeleerdheid, bij de vakgroep Staatsrecht, Bestuursrecht & Bestuurskunde. In deze blog vertelt bijzonder Hoogleraar Toezicht Femke de Vries meer over haarzelf en over de master.

Ik ben bijzonder hoogleraar Toezicht. Ik geef het vak Toezicht en rechtshandhaving in de master Juridische Bestuurskunde. Ik doe daarnaast onderzoek naar het effect van transparantie op vertrouwen in toezichthouders. Verder begeleid ik bijvoorbeeld een promotieonderzoek naar biases in besluitvorming door toezichthouders.

Mijn hoofdfunctie vervul ik bij een adviesbureau, ik ben managing partner van &samhoud consultancy. Hiervoor heb ik lang in het financieel toezicht gewerkt, als divisiedirecteur bij De Nederlandsche Bank en als lid van het bestuur van de Autoriteit Financiële Markten. Naast mijn functies bij &samhoud en bij de RUG vervul ik een aantal nevenfuncties. Zo ben ik onafhankelijk voorzitter van het klimaatcommitment van de financiële sector en voorzitter van de Raad van Advies van de ANVS, de toezichthouder op de nucleaire veiligheid en stralingsbescherming.

Het interessante van ons vakgebied is dat we continu bezig zijn met maatschappelijke vraagstukken. Je hoeft de krant maar open te slaan of je ziet onderwerpen die met ons vak te maken hebben. Denk aan vraagstukken als: moet de overheid harder optreden tegen vervuilende activiteiten van Tata steel? Is de overheid voldoende betrouwbaar? En hoe moeten verschillende publieke belangen zoals privacy en veiligheid tegen elkaar worden afgewogen? Maar ook vragen als: verwacht de burger niet te veel van de overheid? Of hoe kan de overheid zorgen dat ondernemingen meer verantwoordelijkheid nemen voor publieke belangen. En welk wettelijk kader hoort daarbij?

Vraagstukken in het publieke domein hebben zelden alleen een bestuurskundige of alleen een juridische kant. We hebben het recht nodig én we moeten snappen hoe publieke belangen worden afgewogen. Het mooie is dat de opleiding Recht en Bestuur de elementen die we nodig hebben om te begrijpen hoe de overheid effectief is en hoe de overheid zich verhoudt tot burgers, ondernemingen en maatschappelijke organisaties combineert. Daarmee voegt de opleiding echt wat toe.

Studenten die graag diep nadenken over maatschappelijke vraagstukken en dilemma’s zullen veel plezier beleven aan de master Recht en Bestuur. De combinatie van juridische vaardigheden en de brede blik vanuit de bestuurskunde geven een uitstekende start aan iedereen die zich na zijn studie wil bezig houden met grote maatschappelijke vragen of dat nu bij de overheid is of daarbuiten.

Tags: Docenten, Master