Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Groningse biologiestudent wint National Geographic award

22 maart 2012

De Groningse biologiestudent Joris van Alphen is winnaar van de Emerging Nature Photographer Award. Deze prijs van National Geographic is een aanmoedigingsprijs voor serieuze aankomende natuurfotografen die met hun werk bijdragen tot natuurbescherming en –bewustwording. De prijsuitreiking vond op 22 maart jl. plaats in Burgers’s Zoo Arnhem.

Als winnaar mag Van Alphen een fotoreportage maken voor het magazine National Geographic Nederland België. De awardreportage gaat altijd over het winnende project van de Future for Nature prijs, een internationale prijs om jonge mensen te steunen en stimuleren in hun natuurbeschermingswerk. Reeds afgelopen februari reisde Joris naar Chili om het beschermingsproject voor de blauwe vinvis in beeld te brengen. Een droomreis, ook omdat hij zelf masterstudent Mariene Biologie is.

Het verhaal achter de foto

Bij de Emerging Nature Photographer Award spelen niet alleen de fotografische kwaliteiten van de kandidaten een belangrijke rol, maar ook moeten zij met hun foto's een verhaal kunnen vertellen, en of dat verhaal in een presentatie aan de jury kunnen overbrengen. De jury wordt gevormd door natuurfotograaf Jan Vermeer, fotograaf en directeur van FotoNatura Danny Eilinger, een vertegenwoordiger van Future for Nature, en de hoofd- en beeldredacteur van National Geographic.

Finale in Burgers’Zoo

De competitie bestaat uit verschillende ronden waarin indringende en deskundige feedback op het ingezonden portfolio van de deelnemers wordt gegeven. De beslissende ronde bestond uit een praktijkopdracht in Burgers’Zoo waarna de drie finalisten hun beelden moesten presenteren. Joris van Alphen maakte in de eindronde de meeste indruk op de jury met zijn reportage over de interactie tussen mens en natuur.

Website en portfolio Joris van Alphen: http://jorisvanalphen.com
Laatst gewijzigd:10 februari 2017 14:11