Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Groningse winnaar en twee nominaties voor Wim Nieuwpoort Award

13 december 2011
Op 9 december jl. is de Wim Nieuwpoort Award voor de meest parallelle praktische rekencode uitgereikt aan prof.dr. Hans de Raedt, hoogleraar bij het Zernike Institute for Advanced Materials. De Award is ingesteld door NCF en SARA om het grootschalig parallel rekenen op de Nederlandse supercomputersystemen te bevorderen. De Raedt wint de Award 2011 voor het voorstel ‘Massively Parallel Quantum Dynamics Simulator’. De winnaar ontvangt een bedrag van € 5000,- en de uitnodiging zijn werk te presenteren op de komende SCxy conference for Supercomputing en Communications in de VS.

Drie van vijf nominaties Gronings

Voor de prijs zijn vijf wetenschappers genomineerd waarvan drie verbonden zijn aan de Faculty of Science and Engineering (voorheen de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen) in Groningen: prof.dr. Elisabetta Pallante (Hoge-energiefysica), dr.ir. Roel Verstappen (Technische Mechanica en Numerieke Wiskunde) en prof.dr. Hans de Raedt (Rekenfysica).

Prof.dr. Hans de Raedt (Computational Physics, Rijksuniversiteit Groningen) krijgt de award uitgereikt door Wim Nieuwpoort (rechts).

Doel van de prijs

Nederland heeft een groot aantal onderzoekers die afhankelijk zijn van grootschalig rekenen bij hun wetenschappelijk onderzoek in maatschappelijk belangrijke domeinen, zoals watermanagement, katalyse, extremen in het weer en materiaalonderzoek. De prijs heeft tot doel hen bewust te maken van de technologische ontwikkelingen die hen te wachten staan en die nu reeds van grote invloed zijn op de manier waarop zij straks hun onderzoek moeten voortzetten op de top-supercomputers van nu en de supercomputers van de nabije toekomst.

De naamgeving

De naamgever van de Award, emeritus professor Wim Nieuwpoort uit Groningen is de grondlegger en voorvechter van een nationale infrastructuur voor het wetenschappelijk rekenen in Nederland. Door zijn inspanningen in de zeventiger en tachtiger jaren van de vorige eeuw kreeg wetenschappelijk Nederland toegang tot geavanceerde rekenfaciliteiten, waarmee vooruitgang in wetenschappelijke disciplines mede mogelijk werd gemaakt.
Laatst gewijzigd:09 februari 2017 13:48