Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Veni’s toegekend aan Groningse onderzoekers

21 oktober 2011

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft aan acht recent gepromoveerde onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen en het Universitair Medisch Centrum Groningen een Veni-subsidie toegekend. Vier van deze jonge gepromoveerden zijn verbonden aan de Faculty of Science and Engineering (voorheen de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen). Elke onderzoeker krijgt 250.000 euro. Met deze financiering kunnen de zeer getalenteerde wetenschappers gedurende een periode van drie jaar onderzoek doen.

De Veni uit de Vernieuwingsimpuls van NWO is één van de meest prestigieuze subsidies voor jonge onderzoekers. Het verkrijgen van een Veni geldt als een belangrijke stap in een wetenschappelijke carrière. De Vernieuwingsimpuls is opgezet in samenwerking met het Ministerie van OCW, de KNAW en de universiteiten.

Opvallend talent

De aanvragen voor Veni-subsidies worden beoordeeld door wetenschappers uit binnen- en buitenland. Veni-onderzoekers staan aan het begin van hun carrière, maar hebben wel al aangetoond dat zij een opvallend talent bezitten voor het doen van wetenschappelijk onderzoek. Zij behoren internationaal tot de top van hun veld.

Van de acht Veni-subsidies zijn er vier aan onderzoekers van de Faculty of Science and Engineering toegekend:

• Eiwitnanoporiën als nanoreactoren
    Dr. A.J. (Arnold) Boersma (m) RUG – Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute (GBB)
    De onderzoekers zullen een eiwitnanoporie op een nieuwe manier construeren, zodat deze eiwitten toegepast kunnen worden als nanoreactoren. In de nanoporiën worden de belangrijkste chemische omzettingen bestudeerd en inzichten verkregen die niet toegankelijk zijn met behulp van bestaande technieken.
  • Climate change, extreme droughts and biodiversity conservation
    Dr. J. (Jofre) Carnicer (m) RUG – Center for Ecological and Evolutionary Studies (CEES)
    Climate change is causing more frequent and warmer extreme drought events that impact European biodiversity. The researchers will quantify the response of forests, birds and butterflies to extreme droughts using demographic and genetic techniques.
  • Archaeology of the Milky Way Galaxy
    Dr. S. (Shoko) Jin (v) RUG – Kapteyn Astronomical Institute
    The outskirts of our Milky Way Galaxy host streams of stars and gas that were stripped from smaller galaxies during fatal, close encounters. By studying their motions, this project aims to determine the distribution of the invisible dark matter around our Galaxy.
  • Zuurstof als bouwsteen
    Dr. E. (Edwin) Otten (m) RUG – Stratingh Institute for Chemistry
    De inbouw van zuurstofatomen in moleculen is een belangrijke stap in het maken van bijvoorbeeld medicijnen. Rechtstreeks zuurstof (O2) uit de lucht gebruiken heeft grote voordelen, maar is problematisch doordat ongewenste reacties optreden. De onderzoekers ontwikkelen nieuwe manieren om O2 als bouwsteen in synthese mogelijk te maken.

Vernieuwingsimpuls

De Veni-subsidie is een van de drie financieringsvormen van de Vernieuwingsimpuls (www.nwo.nl/vernieuwingsimpuls). De andere twee zijn de Vidi (voor ervaren postdocs) en de Vici (voor zeer ervaren onderzoekers). Met de Vernieuwingsimpuls biedt NWO talentvolle onderzoekers de kans vernieuwend en grensverleggend onderzoek te doen.
Laatst gewijzigd:09 februari 2017 13:32