Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Opnieuw twee ERC Starting Grants toegekend

13 juli 2011

Prof. dr. D.J. Slotboom en prof.dr. A.M. van Oijen van de Faculty of Science and Engineering (voorheen de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen) krijgen elk een Europese ERC-subsidie van 1,5 miljoen euro voor hun onderzoek. De ERC-grants zijn bedoeld om excellente onderzoeksteams op te zetten of verder te versterken.

Dit brengt het aantal toegekende ERC Starting Grants in 2011 aan de Rijksuniversiteit Groningen op zeven, waarvan vijf aan de Faculty of Science and Engineering. Afgelopen maand werden  drie onderzoekers in natuurkunde en scheikunde reeds een Starting Grant toegekend.

Prof. dr. Dirk Slotboom (Biochemie, Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute) krijgt zijn ERC-grant (“Minimalist multipurpose ATP-binding cassette transporters”) voor onderzoek naar de manier waarop bacteriën vitamines binnenkrijgen. Hoewel sommige bacteriesoorten zelf vitamines kunnen maken, zijn veel ziekteverwekkende bacteriën - net als mensen - afhankelijk van de opname van vitamines uit hun voeding om te kunnen groeien. Het mechanisme waarmee mensen en bacteriën vitamines hun cellen in transporteren verschilt echter. Het onderzoek aan het bacteriële transport is fundamenteel van aard, maar kan in de toekomst leiden tot de ontwikkeling van nieuwe antibiotica.

Prof. dr. Antoine van Oijen (Single-molecule biophysics, Zernike Institute for Advanced Materials) krijgt zijn ERC-grant voor zijn onderzoek naar DNA-replicatie, het proces dat verantwoordelijk is voor het kopiëren van het DNA vlak voordat  celdeling plaatsvindt. In zijn interdisciplinaire onderzoeksvoorstel “Single-molecule studies of the DNA replication machinery” beschrijft  Van Oijen de ontwikkeling van nieuwe fysische technieken die het mogelijk maken één enkel DNA-molecuul te manipuleren en het gedrag van individuele kopieereiwitten op dat ene molecuul te visualiseren. Met deze ‘single-molecule’ technieken hoopt hij te achterhalen hoe DNA gekopieerd wordt en hoe fouten in dit proces kunnen bijdragen tot ziekteprocessen.

Antoine van Oijen werd februari jl. een Vici-subsidie toegekend door de NWO (Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek).

Laatst gewijzigd:10 april 2018 09:36