Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Innovatieve analytische technologieën voor biofarmaca

06 april 2011

De Stichting voor Technische Wetenschappen heeft een subsidie van ca. 1,5 miljoen euro toegekend aan de groepen Analytische Biochemie van de Rijksuniversiteit Groningen (prof.dr. R. Bischoff), Biomedische Analyse van de Universiteit Utrecht (prof.dr. G.J. de Jong) en Biomoleculaire Analyse van de Vrije Universiteit Amsterdam (prof.dr. H. Irth en prof.dr. W.M.A. Niessen). Bovendien ondersteunen diverse bedrijven dit project met een totale bijdrage van ca. 0,8 miljoen euro.

De ontwikkeling van biofarmaca (farmaceutische eiwitten) is momenteel zeer belangrijk voor de farmaceutische en biotechnologische industrie, omdat doorbraken op farmaceutisch gebied m.n. van dit type producten worden verwacht. Insuline is het meest bekende farmaceutische eiwit dat al vele jaren succesvol wordt toegepast. Monoklonale antilichamen kunnen nu ook buiten het lichaam in celcultuur worden geproduceerd en zijn veelbelovend o.a. voor de behandeling van bepaalde vormen van kanker. Andere moderne biofarmaca zijn het humane groeihormoon en cytokines zoals interferonen. Deze eiwitten hebben een zeer complexe chemische structuur en voor de analyse van deze stoffen moeten nieuwe technologieën worden ontwikkeld. Dit is noodzakelijk voor de screening van nieuwe eiwitten (m.b.v. receptoren), voor de analyse van biologische monsters om het gedrag van deze stoffen in het lichaam te bestuderen en voor de karakterisering van deze producten (heterogeniteit, onzuiverheden, ontledingsproducten). Het consortium bestaande uit de drie genoemde groepen heeft een zeer uitgebreide expertise op deze gebieden en heeft de beschikking over geavanceerde apparatuur die hiervoor zal worden ingezet. Bovendien zullen nieuwe technologieën en systemen worden ontwikkeld en toegepast. De subsidie is toegekend omdat zowel de wetenschappelijke vernieuwing als de toepassingsmogelijkheden als uitstekend zijn beoordeeld.

Laatst gewijzigd:31 januari 2017 23:13