Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Drie Vici-subsidies toegekend

04 februari 2011

Drie wetenschappers bij de Groningse Faculty of Science and Engineering (voorheen de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen) krijgen ieder anderhalf miljoen euro om de komende vijf jaar onderzoek te doen. Zij ontvangen een Vici-subsidie uit de Vernieuwingsimpuls van de NWO. Landelijk kende NWO 32 subsidies toe, vijftien procent van alle aanvragen. Vici is bestemd voor grensverleggende onderzoekers en een van de grootste persoonsgebonden wetenschappelijke premies van Nederland.

Dit jaar schreven 215 onderzoekers in Nederland een vooraanvraag voor een Vici. Met de toegekende premie kunnen de onderzoekers in vijf jaar tijd een eigen onderzoeksgroep opbouwen. Drie onderzoekers bij de Faculty of Science and Engineering is een Vici toegekend:

Harvesting the sun... safely
Prof. dr. R.G.M. (Roberta) Croce (v), 28-08-1968, Turijn (Italië), RUG
Deze studie richt zich op de mechanismen die planten gebruiken om zich te beschermen tegen schade door licht terwijl ze toch van fotosynthese gebruikmaken. Het complexe systeem van de fotosynthetische membraam is nog verre van opgehelderd, en de moleculaire mechanismen zijn ook nog lang niet allemaal begrepen. Het doel van dit project is om met een geïntegreerde biologische en fysische benadering de betrokken mechanismen op te helderen.

Het DNA-kopieerapparaat onder de loep
Prof. dr. A.M. (Antoine) van Oijen (m), 06-05-1972, Drunen, RUG – Single-Molecule Biophysics
Elk organisme dient haar DNA te dupliceren tijdens celdeling. Dit complexe proces wordt uitgevoerd door een groot aantal eiwitten die het DNA ontrafelen en er twee identieke kopieën van maken. Dit onderzoek heeft als doel nieuwe microscopietechnieken te ontwikkelen om te begrijpen hoe de verschillende eiwitten met elkaar samenwerken.

The End of Darkness: How the Universe Ionized its Gas
Prof. dr. S. (Saleem) Zaroubi (m), 14-10-1963, Nazareth (Israël), RUG – Kapteyn Instituut
About 400 million years after the Big-Bang the Universe started forming its first stars and galaxies.
Radiation from these objects transformed completely ionized cosmic gas. This project aims at detecting and understanding this process using the LOFAR radio telescope.

De Vernieuwingsimpuls

De Vici-subsidie is een van de drie subsidievormen van de Vernieuwingsimpuls van de NWO. De andere twee subsidies zijn de Veni-subsidie (voor pas gepromoveerden) en de Vidi-subsidie (voor ervaren postdocs). De Vernieuwingsimpuls is opgezet in samenwerking met het Ministerie van OCW, de KNAW en de universiteiten.

NWO is de nationale wetenschapsfinancier en heeft tot taak het wetenschappelijke onderzoek in Nederland te laten excelleren via nationale competitie. Jaarlijks geeft NWO ruim 700 miljoen euro uit aan subsidies voor toponderzoekers en toponderzoek, vernieuwende instrumenten en apparatuur, en aan instituten waar toponderzoek wordt bedreven. Selectie door middel van peer review is in handen van onafhankelijke deskundigen.

Laatst gewijzigd:09 februari 2017 11:28