Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

KNAW benoemt prof.dr. Eric Bergshoeff tot Akademiehoogleraar

27 april 2010
De Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) heeft prof.dr. Eric Bergshoeff, hoogleraar theoretische natuurkunde aan de Groningse Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen, benoemd tot Akademiehoogleraar.

Akademiehoogleraren ontvangen elk een bedrag van één miljoen euro zodat zij zich volledig kunnen wijden aan innovatief onderzoek en de begeleiding van jonge onderzoekers.

De benoeming geldt voor een periode van vijf jaar. Gedurende deze periode zijn Akademiehoogleraren door hun universiteit vrijgesteld van bestuurlijke verplichtingen. Op 27 april benoemde de KNAW nog drie andere topwetenschappers tot Akademiehoogleraar: prof.dr. Liesbeth de Vries (medische oncologie, Rijksuniversiteit Groningen / UMCG), prof.dr. Michiel van der Klis (sterrenkunde, Universiteit van Amsterdam) en Joep Leerssen (moderne Europese letterkunde, Universiteit van Amsterdam) benoemd.

Op donderdag 29 april zal Robbert Dijkgraaf, president van de KNAW, de twee Groningse Akademiehoogleraren Bergshoeff en De Vries persoonlijk met hun benoeming feliciteren.

Vernieuwend

Prof.dr. Eric Bergshoeff heeft belangrijke bijdragen geleverd aan wetenschappelijke doorbraken op het gebied van de snaartheorie en membranen. Hij is een internationaal erkend wetenschapper, wiens ideeën het vakgebied sterk hebben ontwikkeld en beïnvloed. Gedurende zijn carrière is Bergshoeff telkens vernieuwend geweest en zijn ontdekking van de brane theory is van blijvende invloed op de theoretische en mathematische natuurkunde.

Zwaartekrachtwetten op aarde en in het heelal

In zijn oratie in 2002 beschreef Bergshoeff de ontwikkeling van de snaartheorie over de laatste 25 jaar. Het zit de theoretisch natuurkundigen al jaren lang dwars dat de natuurkundewetten van de wereld van de atomen en moleculen niet verenigd kunnen worden met de wetten die de ontwikkeling van het heelal verklaren. Op microscopische schaal worden deze wetten bepaald door de kwantummechanica terwijl op kosmologische schaal de zwaartekrachtwetten van Einstein een allesbepalende rol spelen.

Dit zou op zich niet zo erg zijn, ware het niet dat vlak na het ontstaan van het heelal, een tijdsfractie na de oerknal, het kleine en het grote onontwarbaar met elkaar verbonden zijn en de kwantummechanica en de zwaartekracht gedwongen zijn een huwelijk aan te gaan. Eén voorstel voor zo’n huwelijk is de snaartheorie, die gebaseerd is op de aanname dat de deeltjes in de natuur, zoals het elektron, geen puntdeeltjes zijn maar trillingen van kleine snaartjes. Deze aanname maakt het mogelijk dat de kwantummechanica en de zwaartekracht vredig samen kunnen leven.

Grondlegger M-theorie

In 1986 stelden Bergshoeff en zijn collega’s Sezgin en Townsend de basis-aanname van de snaartheorie ter discussie en stelden zichzelf de vraag: kunnen puntdeeltjes ook gezien worden als trillingen van trommelvliesjes of membranen? Kort daarop lieten zij in een nu beroemd artikel zien dat het wiskundig mogelijk is om als een alternatief voor snaren ook met membranen te werken. Eerst werd het voorstel van de membranen met argwaan bekeken, maar in de negentiger jaren van de vorige eeuw werd duidelijk dat snaren en membranen verschillende facetten beschrijven van één en dezelfde onderliggende theorie, die als M-theorie wordt aangeduid. M-theorie heeft intussen vele verrassende toepassingen gevonden in vaak onverwachte onderzoeksgebieden, zoals het grensgebied met de kosmologie.

Curriculum vitae kort

Bergshoeff werkte aan de Brandeis Universiteit in Boston (VS), bij het ICTP in Triëste (Italië) en op het onderzoeksinstituut CERN in Genève (Zwitserland). In 1986 publiceerde hij met Sezgin en Townsend in een nu beroemd artikel een alternatief voor de snaartheorie: in plaats van snaren zou wiskundig gezien ook met membranen te werken zijn. Later ontwikkelde zich uit dit idee de M-theorie die vele verrassende toepassingen heeft gekregen in diverse onderzoeksgebieden.

Sinds 1991 is Bergshoeff aan de Rijksuniversiteit Groningen verbonden. In 2006 is hem het Nicolaas Muleriusstipendum toegekend en in 2009 is hem een vernoemde leerstoel toegekend, de De Sitter-leerstoel. Bergshoeff heeft ongeveer 140 publicaties op zijn naam staan en hij bekleedt diverse functies bij Nederlandse en internationale, natuurkundige instanties.

Zie ook: website KNAW

Laatst gewijzigd:31 januari 2017 23:13