Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Veni-beurzen toegekend

24 november 2009

Vier onderzoekers van de Faculty of Science and Engineering (voorheen de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen) krijgen van NWO een Veni-subsidie in het kader van de Vernieuwingsimpuls. Veni-subsidies zijn bestemd voor jonge, pas gepromoveerde wetenschappers met een opvallend en origineel talent voor vernieuwend onderzoek. Aan de Rijksuniversiteit Groningen hebben in totaal twaalf onderzoekers een Veni-subsidie gekregen.

Veni-onderzoekers krijgen in totaal maximaal 250.000 euro over een periode van drie jaar. De Vernieuwingsimpuls kent drie subsidievormen: naast de Veni-subsidies worden jaarlijks ook Vidi-subsidies (voor ervaren postdocs) en Vici-subsidies (voor senior-onderzoekers) verstrekt.

De nieuwe Veni’s bij de Faculty of Science and Engineering zijn:

Biologisch geïnspireerde informatiearchitectuur voor robots
Dr. M. (Ming) Cao (m) 10-03-1977, RUG - Industrial Technology and Management
Inzicht in het gedrag van groepen dieren inspireert tot nieuwe ontwerpen van robotteams. Door te kijken hoe dieren hun gedrag afstemmen op hun soortgenoten zal het project methodologieën opleveren om onder robots effectief informatie te verspreiden en te verwerken zonder dat er een algeheel coördinerend systeem nodig is.

Hoe vormen zich nieuwe diersoorten?

Dr. M.E. (Martine) Maan (v) 28-05-1974, Breda, RUG - Biologie
In het Oost-Afrikaanse Victoriameer zijn in korte tijd honderden soorten felgekleurde visjes ontstaan. Dit onderzoek analyseert de rol van visuele communicatie daarbij: troebel water leidt tot aangepaste vissenogen, met mogelijk grote gevolgen voor kleurwaarneming en partnerkeuze.

How to reproduce without males
Dr. T. (Tanja) Schwander (v) 03-07-1978, Brugg (Zwitzerland), RUG - Ecology and Evolution
Most species comprise males and females but some have found ways to persist without mating and the production of males. This research project aims to find the genes underlying such asexual reproduction and characterize differences between sexual and all-female organisms.

Molecules building tiny metallic patterns
Dr. T. (Tibor) Kudernac (m) 19-09-1978, Košice (Slowakije), RUG - Chemistry
Nanotechnology is based on extremely small structures. Molecules and atoms are the smallest bricks that man can use to build objects. Researchers will use molecules to guide atoms of metals in order to construct tiny metallic structures.

Laatst gewijzigd:09 februari 2017 13:26