Over ons Faculteit der Letteren
Header image Uit de collegebank geklapt

Later word ik dokter! Of juf! Of allebei!

Datum:13 december 2023
Britt Egeter, student LVHO (Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs)

Ik heb een bachelor Taalwetenschap achter de rug, een master Neurolinguïstiek en ik heb ook nog de verkorte bachelor Logopedie op het hbo afgerond. Dan zou je zeggen dat je genoeg gestudeerd hebt, genoeg kennis hebt opgedaan en klaar bent om te gaan werken, toch? Ja, inderdaad, dat had ik van tevoren ook zo gedacht. Toch kon ik er geen genoeg van krijgen.

Dromen van taal

Van kleins af aan heb ik altijd gezegd: ‘ik wil dokter worden om voor mensen te kunnen zorgen of juf om kinderen iets te leren.’ Dokter werd hem niet, want ik kan niet goed tegen bloed (en ik was ook niet goed in natuur- en scheikunde). Toch ben ik in de zorg terechtgekomen als logopedist, in de volwassenrevalidatie. Ik noem mijzelf weleens gekscherend ‘de taaldokter’. In mijn achterhoofd bleef echter ook het onderwijs trekken en toen ik klaar was met het behalen van bovenstaande reeks diploma’s dacht ik: ik doe het lekker allebei!

Pre-master?

En toen begon het uitzoeken, hoe kom ik het snelst in het onderwijs terecht? In het verlengde van Taalwetenschap ligt de studie Nederlands. Deze studie had ik aan het einde van de middelbare school expres niet gekozen. Waarom niet? Omdat ik de studie te veel gericht vond op literatuur, cultuur en politiek en ik mij meer wilde richten op algemene taal in combinatie met de hersenen. Toch zag ik mijzelf, een aantal jaar later, wel het vak Nederlands lesgeven op de middelbare school. Ik nam contact op met de toelatingscommissie en studieadviseurs. Bij een pre-masterprogramma wordt het curriculum aangepast aan de individuele studieachtergrond van elke student. Het omvat meestal vakken die nodig zijn om de kloof tussen de eerdere opleiding en de gewenste masterstudie te overbruggen. Per student verschilt het pre-masterprogramma dus. De toelatingscommissie liet mij weten dat ik een pre-master Nederlandse Taal en Cultuur (NTC) moest gaan doen, voordat ik de eenjarige master Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs (LVHO) mocht volgen. Dat zou betekenen dat ik met twee jaar mijn eerstegraads bevoegdheid zou kunnen behalen!

Onverwachte passie

Ik had geen idee wat ik moest verwachten van de pre-master, behalve dat ik vakken ging volgen uit de bachelor NTC. De studie Taalwetenschap bleek vrij veel overeenkomsten te vertonen met de studie Nederlands. Vakken als syntaxis, klankleer en semantiek had ik al gevolgd. Welke vakken bleven er dan over? Taalbeheersingsvakken en met name… literatuurvakken. Een van de redenen waarom ik in eerste instantie niet voor de bachelor NTC gekozen had. Van letterkunde van de zeventiende eeuw naar moderne Nederlandse letterkunde, de hele geschiedenis kwam langs. Daar zag ik in het begin best wel tegenop. Het verbaasde me dan ook hoe interessant ik het bleek te vinden. Ik begon de vakken te zien als een reis door de geschiedenis van de Nederlandse literatuur en de invloed daarvan op de cultuur (en vice versa). Ik heb verschillende literaire stromingen verkend en auteurs en werken leren kennen die de rijke literaire traditie van Nederland weerspiegelen. Ik zag mijzelf op de middelbare school jongeren enthousiast maken voor literatuur! Daarnaast leerde ik veel nieuwe leuke mensen kennen, zowel andere pre-masterstudenten als ook bachelorstudenten. Wie had gedacht dat ik het aan het eind van mijn pre-master zo naar mijn zin had binnen de studie Nederlands? Ik niet.

En zo ga ik met enthousiasme en vastberadenheid verder op het pad in het vak Nederlands. Sinds september ben ik begonnen met de eenjarige master LVHO. Net zoals literatuur ons verrast met elke bladzijde, blijf ik mijzelf verrassen in de mogelijkheden van het studeren. Zoek, probeer en kom erachter wat je leuk vindt. Dokter, juf, of allebei!

Tags: Docentschap

Reacties laden...