Over ons Faculty of Science and Engineering

Twee FSE-onderzoekers ontvangen Open Competitie ENW-M-subsidie

26 september 2023

Twee FSE-onderzoekers hebben een Open Competitie Science-M-subsidie ontvangen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).  Sahar El Aidy van het Biomolecular Sciences & Biotechnology Institute heeft samen met Ody Sibon van de Faculty of Medical Sciences een M2-subsidie van EUR 700.000 voor hun project ‘Kunnen we ons microbiome inzetten om coenzym A metabolisme te versterken?’  Kira Tiedge van het Institute for Evolutionary Life Sciences ontvangt een M1-subsidie van EUR 350.000 voor haar project ‘Hoe bepalen de kleur en geur van bloemen het aantrekken van bestuivers?’.

M-subsidies zijn bedoeld voor innovatief, kwalitatief hoogwaardig fundamenteel onderzoek en/of studies met wetenschappelijke urgentie.

Prof. dr. Sahar El Aidy ( GBB ) & Prof. dr. Ody Sibon | Kunnen we ons microbiome inzetten om coenzym A metabolisme te versterken?

Bacteriën in onze darmen (microbiome) verteren continu producten die in ons voedsel zitten. Hiermee produceren ze stoffen die wij nodig hebben. Een van de door bacteriën geproduceerde stoffen is vitamine B5. Vitamine B5 wordt in onze cellen omgezet in coenzym A. Sommige ernstig zieke patiënten hebben een verstoorde aanmaak van coenzym A. In deze aanvraag gaan we onderzoeken of het microbiome een vitamine-B5 achtige stof ook kan omzetten in producten die de coenzym A aanmaak versterken. Er zal ook onderzocht worden of dit voordelig zou kunnen zijn voor patiënten met een verstoorde coenzym A aanmaak.

decoratieve afbeelding
Een hommel bestuift een tabaksbloem (Nicotiana rustica)

Dr. Kira Tiedge ( GELIFES ) | Hoe bepalen de kleur en geur van bloemen het aantrekken van bestuivers?

Planten lokken dierlijke bestuivers met felgekleurde en geurende bloemen. Deze bestuivers, op hun beurt, ontvangen een beloning bij bloembezoek, bijvoorbeeld nectar en stuifmeel. Dit project onderzoekt of bestuivers aan de kleur en geur van bloemen het type en de samenstelling van de beloning kunnen afleiden. De resultaten van dit project geven fundamenteel inzicht in de interactie tussen planten en bestuivers . Deze interactie ligt aan de basis van een enorme soortenrijkdom van zowelplanten als dieren en is van toegepast belang voor, onder andere, de voedselindustrie en natuurbescherming. Dit project wordt uitgevoerd in samenwerking met Casper van der Kooi (GELIEFS).

NWO Open Competitie ENW-M

M-subsidies zijn bedoeld voor het realiseren van nieuwsgierigheidsgedreven, fundamenteel onderzoek van hoge kwaliteit en/of wetenschappelijke urgentie. De subsidie biedt onderzoekers de mogelijkheid om creatieve en risicovolle ideeën uit te werken en wetenschappelijke innovaties te realiseren die de basis kunnen vormen voor de onderzoeksthema's van de toekomst.

Laatst gewijzigd:18 maart 2024 15:52