Over ons Faculty of Science and Engineering

Prof. dr. Raffaella Carloni wint FSE Impact Award 2023

09 januari 2024

Prof. dr. Raffaella Carloni heeft de FSE Impact Award 2023 gewonnen. Ze ontving de Award in de categorie onderzoekers en ontving een geldprijs van 1.500 euro voor impact activiteiten. Haar onderzoeksproject gaat over een methodologie en technologie om de functionaliteit van een gezonde menselijke knie na te bootsen in prothesen voor de onderste ledematen. De prijs werd uitgereikt tijdens de jaarlijkse nieuwjaarsreceptie in de Energy Academy.

Portefeuillehouder Middelen Esther Marije Klop reikte de prijs uit aan de winnaar. Carloni is nu de facultaire kandidaat voor de RUG-breed Ben Feringa Impact Award.

MyLeg – A smart and intuitive transfemoral bionic leg

Carloni ontving de FSE Impact Award voor haar werk aan bionische knieën. Door haar uitvinding, de natuurlijke elasticiteit van de ligamenten in de menselijke knie wordt nagebootst door een innovatieve implementatie van actuatoren met variabele stijfheid, die de stijfheid van het gewricht in real-time mechanisch kunnen aanpassen tijdens verschillende activiteiten van het dagelijks leven. Dit belangrijke en spannende onderzoek werd gedaan binnen een Horizon 2020 Europees project, waarvan Carloni de wetenschappelijke coördinator en drijvende kracht was.

De jury van de FSE Impact Awards is erg enthousiast over de nominatie en schreef in hun rapport:

Aan de ene kant hebben grotere consortia met veel partners de kracht om tot indrukwekkende resultaten te komen. Aan de andere kant vereist het visionair leiderschap en kost het veel moeite om zo'n groep bij elkaar en gefocust te houden. De jury prijst Carloni omdat hij beide heeft gedaan.

Carloni's uitvinding van een nieuw bionisch kniegewricht werd onlangs gepatenteerd en leverde verschillende wetenschappelijke publicaties met veel impact op, terwijl de mogelijkheden voor een startend bedrijf worden onderzocht. Afgelopen december heeft NWO aan Carloni een Take-Off fase 1 subsidie toegekend voor een startup haalbaarheidsonderzoek.

FSE Impact Award

Vanaf 2024 zal de FSE Impact Award een jaarlijkse onderscheiding zijn voor twee categorieën: de onderzoekers en de studenten (deze categorie ontbreekt dit jaar omdat er geen nominaties zijn ingediend). Met deze prijs beloont de faculteit een student en een onderzoeker die een bijzondere prestatie hebben geleverd in het verbinden van wetenschappelijk onderzoek met de maatschappelijke, economische of beroepspraktijk.

Een jury adviseert het faculteitsbestuur over de selectie van een winnaar voor elke categorie. De winnaar wordt de kandidaat van de faculteit voor de jaarlijkse Ben Feringa Impact Award.

Over Carloni

Prof. Carloni leidt als hoofdonderzoeker het Robotics Research Lab binnen het Bernoulli Institute for Mathematics, Computer Science and Artificial Intelligence. Het team ontwikkelt robotsystemen die bedoeld zijn om fysiek te interageren met onzekere dynamische omgevingen en om samen te werken met mensen. Het belangrijkste doel van de groep is de ontwikkeling van nieuwe actuatiesystemen, die de belangrijkste componenten zijn voor het genereren van beweging.

De jury voor de FSE Impact Award 2023 bestond uit de volgende leden:

• Prof. dr. ir. Erik Heeres: voorzitter, voormalig directeur ENTEG

• Prof. dr. Pim Drinkenburg: gepensioneerd wetenschappelijk directeur Neuroscience Research bij Janssen Pharmaceutica en honorair hoogleraar Translationele Neurowetenschappen voor Psychopathologie (GELIFES)

• Dr. Winnie Leenes: onderzoeker geïntegreerd onderzoek naar energie, milieu en samenleving (IREES)

• Dr. Henk Mulder: Programmadirecteur Master Science Education and Communication. Coördinator Wetenschapswinkel bij Science LinX.

• Didi Ubels: voormalig studentassessor FSE; master student Chemistry

Laatst gewijzigd:09 januari 2024 12:46