Over ons Faculty of Science and Engineering

NWO M2-subsidie voor betere behandeling bloedstollingsziekten

18 maart 2024

Prof. Geert van den Bogaart van Rijksuniversiteit Groningen ontvangt samen met dr. Ruben Bierings (Erasmus MC) een NWO subsidie van EUR 750.000 euro voor onderzoek naar bloedstollingsziekten. Met de kennis die dit op gaat leveren kunnen in de toekomst de diagnostiek en behandelingen voor patiënten worden verbeterd. Bij het onderzoek wordt gebruikgemaakt van een op de Rijksuniversiteit Groningen ontwikkelde nieuwe microscopie-techniek.

Het gaat om een Open Competitie ENW-M-2 subsidie van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO), die twee onderzoekers samen de mogelijkheid biedt om creatieve en risicovolle ideeën uit te werken en wetenschappelijke innovaties te realiseren.

Artist impression van bloedstollingsproces

Cellen van patiënten onder de microscoop

Tijdens het onderzoek wordt de precieze locatie en werking van eiwitten die betrokken zijn bij het proces van bloedstollen in kaart gebracht. Dit wordt gedaan door de cellen van patiënten met bloedstollingsziekten te onderzoeken met een speciale - door de Rijksuniversiteit Groningen ontwikkelde -  microscopie-techniek. Van den Bogaart benadrukt dat onderzoek dringend nodig is: “Er zijn ongeveer 180.000 mensen in Nederland die lijden aan aangeboren bloedingsstoornissen, maar momenteel blijft 50-70% van alle patiënten met een vermoedelijke bloedingsstoornis ongediagnosticeerd met behulp van de huidige diagnostische tests.”

Van den Bogaart: “Er zijn ongeveer 180.000 mensen in Nederland die lijden aan aangeboren bloedingsstoornissen, maar momenteel blijft 50-70% van alle patiënten met een vermoedelijke bloedingsstoornis ongediagnosticeerd met behulp van de huidige diagnostische tests.”

Diagnostiek verbeteren

Van den Bogaart en Bierings gaan onderzoeken hoe endotheelcellen aan de binnenkant van de bloedvatwand het eiwit Von Willebrand factor (VWF) opslaan en uitscheiden. Dit eiwit zorgt voor een bloedstolsel op de plek van een verwonding, waardoor het bloeden stopt. Afwijkingen in dit proces kunnen leiden tot stollingsstoornissen, waarbij patiënten veel last hebben van bloedingen. Met de kennis die wordt opgedaan in het onderzoek kan in de toekomst de diagnostiek van bloedstollingsziekten worden verbeterd, waardoor meer patiënten geholpen kunnen worden. Ook kunnen mogelijk nieuwe behandelingen worden ontwikkeld.

Betere zorg in de toekomst

De onderzoekers zijn verheugd over de honorering van de onderzoekssubsidie. Bierings: “Bij een groot deel van de patiënten die naar het Erasmus MC komen wegens bloedingsklachten is het op dit moment niet te achterhalen wat de oorzaak is van hun bloedingsproblemen. Om ook voor deze patiënten in de toekomst betere zorg te kunnen bieden is fundamenteel onderzoek naar verstoringen van de bloedstolling ontzettend belangrijk.”

Van den Boogaart is werkzaam bij het Groningen Biomolecular Sciences & Biotechnology Institute (GBB) van de Faculty of Science and Engineering.

Laatst gewijzigd:19 maart 2024 09:45