Over ons Faculty of Science and Engineering

Grote NWO-subsidie voor onderzoek naar ontrafelen complexiteit logica

16 januari 2024
Dr. Revantha Ramanayake
Revantha Ramanayake

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft een Open Competitie Science-M-subsidie toegekend aan dr. Revantha Ramanayake van het Bernoulli Institute (RUG). Hij ontvangt een M1-subsidie van EUR 376,000 voor onderzoek naar het ontrafelen van de complexiteit van logica.

M-subsidies zijn bedoeld voor innovatief en hoogwaardig onderzoek met wetenschappelijke urgentie. Een M-1 subsidie wordt toegekend aan projecten die door worden geleid door één onderzoeker. Dr. Revantha Ramanayake gaat het onderzoek uitvoeren in de Fundamental Computing Group van het Bernoulli Institute for Mathematics, Computer Science and Artificial Intelligence.

Een wiskundig recept voor het temmen van logische complexiteit

Logica is de studie van redeneren. Verschillende scenario's maken gebruik van verschillende vormen van redeneren, dus wordt er een veelheid aan logica's gebruikt in de informatica en daarbuiten. Toepassingen variëren van redeneren over geheugengebruik tot computationele linguïstiek en ‘fuzzy’ redeneersystemen. Voor elke logica zijn de fundamentele vragen: bestaat er een algoritme om te beslissen of een stelling correct is, en zo ja, wat is de looptijd ervan? Het onderzoek van Ramanayake richt zich op een bepaalde wiskundige eigenschap en wil deze gebruiken om dergelijke computationele eigenschappen voor veel verschillende logica's te bestuderen.

NWO Open Competitie ENW-M

M-subsidies zijn bedoeld voor het realiseren van nieuwsgierigheidsgedreven, fundamenteel onderzoek van hoge kwaliteit en/of wetenschappelijke urgentie. De subsidie biedt onderzoekers de mogelijkheid om creatieve en risicovolle ideeën uit te werken en wetenschappelijke innovaties te realiseren die de basis kunnen vormen voor de onderzoeksthema's van de toekomst.

Laatst gewijzigd:16 januari 2024 10:47