Over ons Faculty of Science and Engineering

NWO subsidie voor verbetering materialen zonne-energie

11 januari 2024
Dr. Remco Havenith

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft een Open Competitie Science-M-subsidie toegekend aan dr. Remco Havenith van de Faculty of Science and Engineering (RUG) en prof. Claudia Filippi van het MESA+ Instituut voor Nanotechnologie (UT). Zij ontvangen een M2-subsidie van EUR 745.000 voor onderzoek om materialen voor zonne-energie te verbeteren.

M-subsidies zijn bedoeld voor innovatief en hoogwaardig onderzoek met wetenschappelijke urgentie. Een M-2 subsidie wordt toegekend aan projecten die door twee onderzoekers worden geleid. Havenith is bij de Rijksuniversiteit Groningen verbonden aan het Stratingh Institute for Chemistry en het Zernike Institute for Advanced Materials

Nauwkeurige golffuncties die een chemisch verhaal vertellen

In de huidige maatschappij worden steeds meer processen aangedreven door zonne-energie. Voor het ontwikkelen van nieuwe materialen hiervoor is gedetailleerde kennis over hun werking noodzakelijk. Deze kennis kan met computersimulaties verkregen worden, maar het vertalen van de resultaten naar de ontwerpprincipes is erg moeilijk. In hun onderzoeksproject gaan Havenith en Filippi een methode hiervoor ontwikkelen die nauwkeurig is en gemakkelijk chemisch geïnterpreteerd kan worden. Met deze methode zullen moleculen bestudeerd worden die zonnecellen kunnen verbeteren.

Gedelokaliseerde orbitalen, gelokaliseerde orbitalen en de VB orbitalen en golffunctie voor cyanine kleurstoffen

NWO Open Competitie ENW-M

M-subsidies zijn bedoeld voor het realiseren van nieuwsgierigheidsgedreven, fundamenteel onderzoek van hoge kwaliteit en/of wetenschappelijke urgentie. De subsidie biedt onderzoekers de mogelijkheid om creatieve en risicovolle ideeën uit te werken en wetenschappelijke innovaties te realiseren die de basis kunnen vormen voor de onderzoeksthema's van de toekomst.

Laatst gewijzigd:15 januari 2024 11:11