Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Pfizer Afstudeerprijs voor onderzoek immuunstof

17 november 2011

Op 23 november ontvangt Marlies Ketelaar (masterstudent Biomedial Sciences, Rijksuniversiteit Groningen) de Pfizer Prijs voor Life Sciences 2011 voor haar onderzoek naar een belangrijke immuunstof in afweercellen. Haar ontdekking kan in de toekomst bijdragen aan de bestrijding van ziektes als reuma waarbij het afweersysteem ontregeld is. De prijs van 5.000,- euro wordt beschikbaar gesteld door Pfizer, een van ’s werelds grootste farmaceutische bedrijven, en uitgereikt bij de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen in Haarlem.

Marlies deed voor haar afstudeerscriptie onderzoek naar afweercellen en vond dat een bepaalde vetstof (het lipide sphingosine-1-fosfaat) een actieve signaalrol vervult bij de groei, beweging en overleving van deze cellen. Dit lipide beïnvloedt zijn eigen aanmaak in de cel, en of het uit de cel wordt getransporteerd. Dit zelfregulerende vermogen is van groot belang voor een goede afweerfunctie. Met andere woorden: als deze vetstof haar werk goed doet, beschermt ze ons tegen bepaalde ziektes.

Medicijnen voor reuma
Zo wordt vermoed dat dit lipide bij reuma is ontregeld. Marlies: “Ik heb dit onderzoek in het laboratorium op celniveau gedaan. Een toekomstige stap is om te kijken hoe het in het menselijk lichaam werkt onder gezonde en afwijkende omstandigheden, bijvoorbeeld bij reuma. Als blijkt dat dit lipide inderdaad ontregeld is bij reumapatiënten, dan kunnen er medicijnen worden ontwikkeld die het zelfregulerend vermogen herstellen. Ook bij bijvoorbeeld orgaantransplantatie is het belangrijk om te weten of we het afweersysteem op deze wijze effectief kunnen beïnvloeden.”

Baanbrekend onderzoek

De jury vindt dat de scriptie van Marlies over dit baanbrekende onderzoek opvalt door helderheid, compactheid en kwaliteit. “Het manuscript getuigt van een goed inzicht in de wetenschappelijke betekenis, maar er is ook oog voor mogelijke therapeutische toepassingen.”

Marlies wil graag wetenschappelijk onderzoek doen dat dicht bij de klinische praktijk staat. Niet voor niets is ze na haar studie Biomedical Sciences als zij-instromer geneeskunde gaan studeren. “Het is mijn ideaal om arts-onderzoeker te worden. Dan kan ik patiënten zien én onderzoek blijven doen.”

Jong Talent prijzen KHMdW

De Jong Talent Pfizer Prijs voor Life Sciences wordt op 23 november uitgereikt door mevrouw Carlita Girardin (medisch directeur) van Pfizer. De jurering was in handen van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen te Haarlem. Deze maatschappij jureert nog tal van andere belangrijke wetenschappelijke prijzen, waaronder de Akzo Nobel Science Award.

Voor contact met de winnaar Marlies Ketelaar, m.e.ketelaar student.rug.nl

Laatst gewijzigd:10 februari 2017 15:09