Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

ERC Starting Grant voor dr. Gerrit Poelarends

09 februari 2010

European Research Council (ERC) heeft aan dr. G.J. Poelarends van de afdeling Farmaceutische Biologie een Starting Grant toegekend. De ERC Starting Grant is een prestigieuze Europese onderzoeksbeurs voor individuele onderzoekers die grensverleggend onderzoek verrichten. Poelarends ontvangt twee miljoen euro, waarmee hij vijf medewerkers kan aanstellen voor de duur van vijf jaar.

Het onderzoek van Poelarends richt zich op de ontwikkeling van nieuwe enzymen, die gebruikt kunnen worden voor de fabricage van geneesmiddelen. Het gaat daarbij om zogenoemde tautomerases, enzymen die vanwege hun unieke structuur uitzonderlijke katalytische eigenschappen bezitten.

De ERC Starting Grant is vergelijkbaar met de Nederlandse Vidi-beurs, alleen dingen bij de Starting Grant onderzoekers mee uit heel Europa. Een selectieronde telt al gauw 2500 onderzoekers. Samen met de ERC Starting Grants voor prof. dr. Andreas Herrmann, prof. dr. Amina Helmi en dr. Andrey Baryshev komt het aantal dat de Faculty of Science and Engineering (voorheen de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen) in de laatste ronde ontving nu op vier. Hiermee is Rijksuniversiteit Groningen nationaal gezien koploper geworden.

Laatst gewijzigd:09 februari 2017 09:34