Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Rubicon-beurs voor Groningse onderzoekers

15 december 2009

Twee jonge, veelbelovende wetenschappers uit Groningen krijgen een subsidie uit het Rubicon-programma van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). In totaal dienden in deze ronde 130 jonge onderzoekers een aanvraag in, waarvan er - over alle universiteiten en onderzoeksinstituten - 35 werden gehonoreerd.

Pas gepromoveerde Nederlandse onderzoekers kunnen met de subsidie onderzoekservaring opdoen in het buitenland. Buitenlandse onderzoekers kunnen met deze subsidie onderzoek in Nederland verrichten.

De kandidaten ontvangen de beurs om meerdere redenen. Voorop staan de kwaliteit van het onderzoeksvoorstel, de kwaliteit van de onderzoeker en die van het gastinstituut. De haalbaarheid van het onderzoek en de mobiliteit van de onderzoeker tellen ook mee in de beoordeling.

Rivier de Rubicon

Rubicon (www.nwo.nl/rubicon) geldt als een goede opstap voor een Veni uit de Vernieuwingsimpuls van NWO. De veldtocht waarbij Julius Caesar de rivier Rubicon overstak kan gezien worden als een belangrijke voorbereiding voor zijn zegereeks die leidde tot de uitspraak 'veni, vidi, vici'. Evenzo geldt Rubicon als goede voorbereiding voor pas gepromoveerde onderzoekers die vaak net de onderzoekservaring missen om een Veni te krijgen.

Nederlandse instituten die een buitenlandse onderzoeker een jaar onderdak bieden, ontvangen maximaal 55.000 euro. Nederlanders die een half jaar tot twee jaar naar het buitenland gaan, krijgen een onkostenvergoeding afhankelijk van de gekozen bestemming. Iedere ronde stelt NWO 1,7 miljoen euro beschikbaar voor Rubicon.

Gehonoreerde RUG-projecten

Relatieadvies van een onvolwassen molecuul
Dhr. dr. J.H. Gibcus, UMCG -> UMASS Medical School, PGFE (USA), 24 maanden
Niet-coderend RNA, dat nooit in eiwit wordt omgezet, blijkt een belangrijke schakel in het reguleren van eiwitten. Deze eiwitten kunnen genen bij elkaar brengen middels driedimensionale interacties. De onderzoekers bekijken welke rol niet-coderend RNA speelt in deze interacties.

De weerstand van één molecuul
Dhr. dr. E.H. Huisman, RUG -> Columbia University, Fysica van Nanodevices (USA), 24 maanden
Een molecuul is in potentie een aantrekkelijke, kleine elektronische component. Een molecuul is namelijk relatief makkelijk te ontwerpen met organische chemie en kan sinds enkele jaren verbonden worden met elektrodes. De onderzoekers zullen de elektronische eigenschappen van een individueel molecuul bestuderen met behulp van een nieuwe, verbeterde methode.

Laatst gewijzigd:31 januari 2017 23:13