Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Antoine van Oijen benoemd tot hoogleraar Moleculaire Microscopie en Spectroscopie

05 januari 2010

Prof.dr. A.M. van Oijen is per 1 januari 2010 benoemd tot hoogleraar Moleculaire Microscopie en Spectroscopie aan de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen. Het onderzoek van Van Oijen is gericht op het verkrijgen van inzicht in de dynamische eigenschappen van complexe enzymsystemen door middel van single-molecule imaging. Van Oijen studeerde en promoveerde aan de Universiteit Leiden. Na zijn promotie werkte hij als postdoc aan de Harvard University en als assistant professor aan Harvard Medical School.

Met single-molecule technieken verricht Van Oijen onderzoek aan moleculaire mechanismen van de enzymen die samen het DNA-replicatie apparaat vormen. Hij volgt een aanpak waarin hij in eerste instantie kijkt naar interacties tussen afzonderlijke onderdelen van de complexe machinerie, met de bedoeling de puzzelstukjes later samen te voegen zodat een beeld ontstaat van de werking van het grotere geheel. Op de dezelfde wijze bestudeert Van Oijen de fusieprocessen van biologische membranen die samenhangen het binnendringen van virussen in een biologische cel.

De researchgroep van Van Oijen zal deel uitmaken van het Zernike Institute for Advanced Materials, een top-onderzoekschool waarin fysici, chemici en biologen samenwerken aan onderzoek naar functionele materialen. Onderzoek aan Molecular (Bio)Organic Materials is een van de drie speerpunten van dit instituut.

Laatst gewijzigd:31 januari 2017 23:13