Over ons Faculty of Science and Engineering

Dr. Billerbeck en Dr. Incarnato ontvangen NWO XS-beurs

26 mei 2020

Dr. Sonja Billerbeck en Dr. Danny Incarnato, beiden van het Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute (GBB), hebben een NWO XS-subsidie van 50.000 euro ontvangen. De categorie NWO XS wil nieuwsgierigheidsgedreven en gedurfd onderzoek stimuleren met een snelle analyse van een veelbelovend idee. Als pilot zijn aanvragers ook beoordelaar in het XS-beoordelingsproces.

Dr. Billerbeck: toegang tot het lokale toxicoom van de gistdoder - een potentieel rijke bron voor nieuwe antischimmelmiddelen

Dr. Billerbeck zal de eerste stap van een toxicome-discovery-pipeline testen die honderden nieuwe antischimmelmiddelen kan opleveren. Pathogene schimmels worden in toenemende mate resistent tegen antischimmelmiddelen, wat de menselijke gezondheid en voedselzekerheid bedreigt. Er zijn maar weinig antischimmelmiddelen beschikbaar, omdat het een uitdaging is om nieuwe te ontwikkelen. Wilde gist - zoals isolaten van bakkersgist en aanverwante soorten - heeft een grote hoeveelheid eiwitschimmelwerende middelen ontwikkeld om te concurreren met de omgeving. De functionele diversiteit van deze gifstoffen suggereert dat ze een enorm arsenaal aan van nature geoptimaliseerde manieren hebben om schimmels te doden. Het potentieel van de gifstoffen blijft onbenut, omdat effectieve inspanningen voor hun biomining ontbreken.

Dr. Incarnato: identificatie van therapeutisch-relevante structurele RNA-motieven bij coronavirussen

Dr. Incarnato wil cruciale structurele elementen in de genomen van RNA-virussen identificeren door de structuur van de genomen van coronavirussen in zowel virale deeltjes als geïnfecteerde gastheercellen te bestuderen. Deze kennis kan worden gebruikt voor de ontwikkeling van effectievere en duurzamere antivirale middelen. RNA-virussen vormen een van de grootste bedreigingen voor de gezondheid van mensen. Dankzij hun vermogen om zich snel aan te passen door de sequentie van hun eiwitten te muteren, kunnen ze gemakkelijk resistent worden tegen traditionele farmaceutische behandelingen. Hoewel de volgorde van hun genomen snel verandert, lijken de 2D- en 3D-structuren van het genoom constanter.

NWO Open Competitie XS

In deze ronde is aan zestien aanvragers een NWO Open XS-beurs toegekend. De NWO Open XS-categorie wil nieuwsgierigheidsgedreven en verkennend, out-of-the-box onderzoek stimuleren met een relatief snelle analyse van een veelbelovend idee. Als pilot zijn aanvragers ook beoordelaar in het XS-beoordelingsproces. De maximale subsidie is 50.000 euro per project.

Laatst gewijzigd:26 mei 2020 12:55