Over ons Faculty of Science and Engineering

Student Chemistry Daan Bunt wint Unilever Research Prize

16 december 2019

Op 12 december heeft RUG-student Daan Bunt de prestigieuze Unilever Research Prize 2019 gewonnen voor zijn masterscriptie over antibiotica. Bunt werkte aan de eerste chemische synthese van twee natuurlijke verbindingen die afkomstig zijn van planten gevonden in China. Door het gebruik van nieuwe synthesemethoden, maakte hij een vergevorderd stadium in de voorbereiding van deze verbindingen die voorheen niet toegankelijk was. De jury beschouwde Bunts ’Master's thesis‘ Towards the Total Synthesis of Dissectol A and Serratumin A ’ als uitstekend. Hij schreef het met veel aandacht voor de betrokken reactiemechanismen. De resultaten van zijn werk worden nu gebruikt als de handleiding om de synthese van deze verbindingen te voltooien.

Daan Bunt

Bunt wordt beschreven als een hardwerkende en zeer gemotiveerde student, met het talent om ‘brains and hands’ te combineren in het chemisch laboratorium. Vanwege de kwaliteit van zijn werk ontving Bunt al subsidies van het Erasmusfonds, het Groninger Universiteitsfonds en het H.J. Backer fonds. Hiermee kon hij een periode onderzoek doen aan de Universiteit van Gent, België, in de groep van Prof. Winne.

Met de prijs ontving Daan Bunt EUR 2.500 en het beeld ‘De Ovum’, symbool voor de opkomst van nieuw talent. De Unilever Research Prize wordt jaarlijks toegekend aan jonge academici die veelbelovend onderzoek doen binnen de scheikunde, biotechnologie, werktuigbouwkunde, biologie, landbouwwetenschap en de sociale wetenschappen. Unilever wil met deze prijs jong talent stimuleren om toponderzoek te blijven doen.

Laatst gewijzigd:16 december 2019 09:52