Over ons Faculty of Science and Engineering

NWO Take-off subsidie voor innovatieve knieprothese van Raffaella Carloni

20 december 2023
Prof. Raffaella Carloni

Raffaella Carloni , adjunct hoogleraar Robotics aan de Rijksuniversiteit Groningen ( Bernoulli Institute ) heeft een Take-off subsidie ontvangen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Het gaat om een Take-off fase 1 haalbaarheidssubsidie van EUR 40.000. Carloni kan hiermee een haalbaarheidsstudie uitvoeren voor haar onderzoek naar een innovatieve bionische knieprothese voor mensen met een amputatie van de onderste ledematen.

Het financieringsinstrument Take-off is gericht op het stimuleren en ondersteunen van bedrijvigheid en ondernemerschap vanuit de wetenschap. Academische en innovatieve start-ups kunnen de haalbaarheidsstudies doen om te onderzoeken of hun innovatieve ideeën commerciële of maatschappelijke toepasbaarheid hebben. Is dit het geval, dan krijgen ze de kans om een bedrijf te starten.

Kwaliteit van leven verbeteren

Het uitgangspunt van Carloni's knieprothese is dat gebruikers hun bewegingsmogelijkheden terugkrijgen. Veel mensen met een amputatie van een onderste ledemaat hebben uitdagingen op het gebied van mobiliteit, aanpassingsvermogen aan verschillende terreinen en een actief leven. Dit heeft een grote invloed op hun onafhankelijkheid en levenskwaliteit. Prof. Carloni heeft een knieprothese ontwikkeld die de fundamentele functies van een gezonde menselijke knie nabootst. Deze haalbaarheidsstudie gaat de technische mogelijkheden van de knieprothese verder onderzoeken en de commerciële mogelijkheden van deze ontdekking verkennen. Hiervoor wordt een business model opgesteld, waarbij de markt en de economische levensvatbaarheid worden geanalyseerd.

In totaal starten 32 haalbaarheidsstudies - van exacte wetenschap en technologie of levenswetenschappen tot geesteswetenschappen en sociale/gedragswetenschappen. Bezoek de NWO-website voor een overzicht.

Laatst gewijzigd:20 december 2023 10:02