Over ons Faculty of Science and Engineering

RUG betrokken bij techniekonderwijs voor kabinetsplan om chipsector te versterken

02 april 2024

Het kabinet heeft besloten om eenmalig 450 miljoen euro te investeren in techniekonderwijs om de chipbedrijven ASML en NXP in regio Eindhoven te ondersteunen. RUG is gevraagd hier een bijdrage aan te leveren.

Een belangrijk onderdeel daarvan is het stimuleren van talent dat in deze sector werkzaam kan zijn, van mbo, hbo tot wo. De RUG wordt gezien als een belangrijke partner, als internationale speler in onderwijs en onderzoek in de relevante vakgebieden. Samen met andere deelnemers wordt de RUG uitgenodigd vóór 1 juli een nationaal versterkingsplan van microchip-talent op te stellen. Jouke de Vries, voorzitter van het College van Bestuur van de RUG: ‘Ik ben er trots op dat we worden betrokken bij de ambitieuze maatregelen om de chipsector via onderwijs te versterken. Gezien onze expertise en ervaring is dat ook een rol die we kunnen waarmaken. Een grote bijdrage zal worden geleverd door onze faculteit Science & Engineering. Decaan Joost Frenken en ik zullen hierin gezamenlijk optrekken.’

Nationaal versterkingsplan microchiptalent

Het doel van het nationaal versterkingsplan is het aantal, de kwaliteit en de diversiteit van studenten in de halfgeleidersector fors te laten stijgen en tegelijkertijd een impuls te geven aan publiek-private samenwerking. De Universiteit van het Noorden draagt eveneens bij aan het opstellen van dit kabinetsplan. Een integrale aanpak is belangrijk om gezamenlijke keuzes te maken over samenwerking en profilering. Bestaande plannen in dit kader vormen hiervoor belangrijke input.

Structurele investeringen in chipsector

Tot en met 2030 stelt het Rijk cumulatief € 450 miljoen beschikbaar voor het plan en vanaf 2031 structureel circa € 80 miljoen per jaar. Dit structurele bedrag is beschikbaar voor de reguliere onderwijsbekostiging en studiefinanciering, omdat verwacht wordt dat meer studenten worden opgeleid. Het plan gaat uit van cofinanciering in deze periode van tenminste € 225 miljoen op te brengen door regionale overheden en private partijen.

Investeringen in ondernemingsklimaat microchipsector.

Laatst gewijzigd:04 april 2024 11:10