Over ons Profiel Feiten en cijfers Duurzaamheid Beleid

Onderzoek

De RUG onderscheidt drie hoofdpijlers binnen het universitair onderzoek: Healthy Aging, Sustainable Society en Energy. Healthy Aging heeft met name betrekking op de vraag “Hoe kunnen we langer gelukkig, gezond en actief zijn?”. Sustainable Society richt zich op de manier waarop we in de toekomst prettig kunnen samenleven in een veranderende, geglobaliseerde maatschappij. De pijler Energy is gericht op de overgang naar meer duurzame energiebronnen.

Binnen het Energy onderzoeksthema van de RUG speelt de Energy Academy Europe een belangrijke rol om samen met partners en netwerken te werken aan de energietransitie. Onderzoek doen is een van de drie speerpunten van de Energy Academy Europe.

Alle drie de pijlers hebben een nadrukkelijk multidisciplinair karakter en creëren ruimte om interdisciplinair onderzoek te doen naar duurzame vraagstukken. Ongeveer 24% van alle publicaties van de RUG kunnen gerelateerd worden aan duurzaamheid. Bekijk een overzicht van duurzame projecten aan de RUG.

Living Labs

De Rijkuniversiteit Groningen wil de universiteit zoveel mogelijk verduurzamen. Soms is onderzoek nodig om hierin nieuwe stappen te zetten. Studenten kunnen in samenwerking met de Green Office de universiteit gebruiken als Living Lab voor onderzoeksopdrachten over duurzaamheid. Op deze manier onstaan nieuwe inzichten en ontvangen we praktische tips over het duurzamer maken van de RUG en het stimuleren van bewustwording en duurzaam gedrag bij medewerkers en studenten. Living Labs bieden een win-win stituatie: studenten krijgen de kans onderzoek te doen naar een 'echte' casus en de Green Office ontvangt waardevol advies, dat in veel gevallen daadwerkelijk gebruikt kan worden.

Greener Lab Committee

De Green Lab Committee is in 2020 opgericht door een groep PhD-studenten en labtechnici van FSE, in samenwerking met de Green Office, en heeft als doel laboratoria te verduurzamen. Dit bestaat uit anderen informeren en inspireren, evenals het bieden van een platform waar labgebruikers hun ideeën en ervaringen kunnen delen. Eén van hun producten is een 'Lab Guidebook' dat veel praktische tips bevat, bijvoorbeeld om (plastic) afval en energie- en waterverbruik te verminderen. In april was er een kick-off meeting om labgeruikers met verschillende achterrgronden, maar een gedeelde interesse in duurzaamheid, te betrekken. Het initiatief kon op aandacht van de UKrant rekenen.

Food Committee

Een groep van academici en supportmedewerkers hebben zich verenigd om de kantine groener te maken. De deelnemers hebben verschillende achtergronden en zijn afkomstig van de faculteit Letteren, Ruimelijke wetenschappen, University College, University Services en de Green Office. De commissie is aan de slag gegaan met de voedselgerelateerde ambities uit de Roadmap Duurzaamheid en werkt nu aan een interdisciplinaire Living Lab om te transitie naar duurzamere voedselsystemen te onderzoeken.

Duurzaamheidscursus voor PhD-studenten

De Green Office heeft samengewerkt met de FSE PhD Council om een duurzaamheidscursus voor PhD-studenten op te zetten. Op 31 maart 2022 vond de eerste dagcursus plaats. Studenten namen deel aan presentaties over tal van onderwerpen, van digitalisering en open science tot duurzamheid in het lab en mentale gezondheid. De cursus zal komend academisch jaar worden uitgebreid naar andere faculteiten. Mocht je vragen hebben over de cursus, of de cursus naar jouw faculteit willen brengen, laat het ons weten via greenoffice rug.nl.

Laatst gewijzigd:12 mei 2023 11:02