Over ons Profiel Feiten en cijfers Duurzaamheid Beleid

Food

Duurzame voeding is een van de ambities uit de Roadmap Duurzaamheid 2021-2026. De ambities zijn uiteengezet in:

➔ 95% van het vlees is beter leven keurmerk ✩✩✩

➔ 60-95% van het aanbod in de kantines en catering is vegetarisch of plantaardig (afhankelijk van de locatie)

➔ Het opzetten van een interdisciplinair Food Living Lab om de transities naar duurzame voedselsystemen - inclusief plantaardige voeding - te onderzoeken en te faciliteren

Kantines

Het bedrijf dat bij de RUG lunches en vergadering voorziet van eten, heeft het aantal vegetarische en vegan opties vergroot. Sinds 2023 is vegetarische catering de nieuwe standaard bij de RUG. In het lunch menu zijn de verschillende opties aangevuld met informatie over duurzaamheid (lokaal, fair trade, eco en MSC vis keurmerk).

Er wordt getracht voedselverspilling zoveel mogelijk tegen te gaan in de kantines door:

• Combideals aan te bieden van eten dat in de middag over is
  • Korting op eten aan het einde van de dag
  • Kleinere porties
  • Minder voorraad

Er wordt ook naar manieren om bijvoorbeeld samen te werken met TooGoodToGo.

Studenten en medewerkers zijn betrokken in het vergroenen van de kantines, o.a. vanuit de Food Group (medewerkers), door studentambassadeurs en via Living Lab projecten.

Koffie

Mede op advies van de Green Office heeft het College van Bestuur gekozen voor biologisch geproduceerde fair trade koffie, die in Groningen (dus lokaal) gebrand wordt en fossielvrij wordt gedistribueerd. De koffiedroes wordt gebruikt voor het produceren van duurzame koffiebekers. Voor elke liter koffie, thee of andere drank worden de kosten van één liter schoon drinkwater door de koffieleverancier gedoneerd aan ontwikkelingslanden, via de actie van Made Blue: ‘een liter voor een liter’.

Laatst gewijzigd:27 februari 2024 13:27