Over ons Profiel Feiten en cijfers Duurzaamheid

Duurzaamheid bij de RUG

Duurzaamheid in het DNA van de universiteit
Roadmap duurzaamheid

Duurzaamheid is een van de kernwaarden van de Rijksuniversiteit Groningen. Dit houdt in dat de RUG duurzame ontwikkeling in alle facetten van de universiteit wil integreren. Niet alleen in onderwijs en onderzoek, maar ook in de bedrijfsvoering van de universiteit. De RUG voelt zich verantwoordelijk voor toekomstige generaties en een duurzame samenleving en wil hier een actieve bijdrage aan leveren. Daarbij hoopt de RUG te inspireren door een voorbeeld te stellen door duurzaamheid op een transparante manier te stimuleren en door medewerkers en studenten op een actieve manier te betrekken.

De nieuwe Roadmap Duurzaamheid is tot stand gekomen door samenwerking tussen de Green Office (vanuit het Programma Duurzaamheid) en academici, diensten, faculteiten, medewerkers en studenten. De nieuwe ambities en doelstellingen in de Roadmap zijn geformuleerd voor de centrale thema’s Planet (RUG naar een CO2 neutrale universiteit in 2035) Performance (meer betrokkenheid van studenten, medewerkers en externe partijen bij duurzaamheid) en People (duurzaam HR beleid voor een dynamische en vitale organisatie).

Alle ambities zijn weergegeven in één visueel overzicht. Voor meer informatie en de uitwerking van de verschillende ambities is de hele Roadmap te raadplegen.

“Een duurzame wereld vraagt om een duurzame aanpak. Dat klinkt vanzelfsprekend, maar is het niet. We zien het als onze taak als universiteit om mensen te inspireren en te betrekken bij het thema duurzaamheid. De RUG wil hierin regionaal en internationaal een voorbeeldrol nemen, zowel in onderwijs en onderzoek, als in de bedrijfsvoering. De nieuwe Routekaart duurzaamheid is dan ook onderdeel van onze strategie. Zo werken we de komende vijf jaar bijvoorbeeld aan fossielvrije logistiek, interdisciplinair onderzoek op het gebied van duurzaamheid, volledig circulair afvalmanagement en 100% duurzame aanbesteding én is het de ambitie van de RUG is om in 2035 CO2-neutraal te zijn. Het volledige pakket aan maatregelen zorgt ervoor dat de RUG haar verantwoordelijkheid neemt voor het behoud van onze aarde, nu en in de toekomst.”

prof. dr. J. (Jouke) de Vries
Voorzitter College van Bestuur

De Roadmap Duurzaamheid 2021-2026 en de nieuwe duurzame ambities zijn een voortzetting van het Programma Duurzaamheid en de Roadmap Duurzaamheid 2015-2020.

Laatst gewijzigd:07 maart 2023 15:46