Skip to ContentSkip to Navigation
Onderzoek GION onderwijs/onderzoek Organisatie

Expertise

Het GION heeft expertise in huis op verschillende deelgebieden binnen de onderwijswetenschappen.

Assessment en Feedback

Assessment H. (Hajo) Meijer MSc.
Prof.dr. J.W. (Jan-Willem) Strijbos
Feedbackdialogen Prof.dr. J.W. (Jan-Willem) Strijbos
Feedback verwerking
Peer assessment Prof.dr. J.W. (Jan-Willem) Strijbos
Peer feedback Prof.dr. J.W. (Jan-Willem) Strijbos

Bewegen en leren

Bewegen en leren Prof.dr. R.J. (Roel) Bosker
dr. M.J. (Marijke) Mullender-Wijnsma
Bewegingsonderwijs drs. H. (Harm) Naayer
M. (Marinda) Spithoff MSc.
dr. A.C. (Anneke) Timmermans

Cognitieve ontwikkeling

Cognitie en meta-cognitie dr. H. (Hester) de Boer

ICT en onderwijs

Computer Ondersteunend
Samenwerkend Leren (CSCL)
Prof.dr. J.W. (Jan-Willem) Strijbos
Digitale geletterdheid dr. J.M. (Jolien) Mouw
Hybride onderwijs, afstandsonderwijs, online onderwijs dr. J.M. (Jolien) Mouw
Onderwijsontwerp van (simulatie-gebaseerde) leeromgevingen dr. J.M. (Jolien) Mouw
Technologieondersteunend leren (TEL) Prof.dr. J.W. (Jan-Willem) Strijbos

Grootschalig onderzoek

Cohortstudies drs. H.M. (Harm) Naayer
Peilingen Prof.dr. R.J. (Roel) Bosker

Methodologie

Betrouwbaarheidsintervallen dr. R. (Rink) Hoekstra
Clustermethoden Prof. dr. M.J. (Matthijs) Warrens
Discourse analyse dr. M.I. (Marjolein) Deunk
(Onderwijs) evaluatieonderzoek Prof.dr. R.J. (Roel) Bosker
Fuzzy classificaties Prof. dr. M.J. (Matthijs) Warrens
Gebruik en misbruik van statistiek dr. R. (Rink) Hoekstra
Inferentiële statistiek dr. R. (Rink) Hoekstra
Inhoudsanalyse van communicatie Prof.dr. J.W. (Jan-Willem) Strijbos
Interbeoordelaarsbetrouwbaarheid Prof. dr. M.J. (Matthijs) Warrens
Meta-analyse dr. H. (Hester) de Boer
Multilevel modellen Prof.dr. R.J. (Roel) Bosker
dr. A.C. (Anneke) Timmermans
Oogbewegingen dr. D.D.N.M. (Danny) Kostons
Significantietoetsing dr. R. (Rink) Hoekstra
Sociale netwerkanalyse dr. J. (Jasperina) Brouwer
Toegevoegde waarde/leerwinst dr. A.C. (Anneke) Timmermans

Niet-cognitieve ontwikkeling

Burgerschap dr. R. (Ralf) Maslowski
drs. H. (Harm) Naayer
Executieve functies (executief functioneren) dr. D.D.N.M. (Danny) Kostons
Gedrag in de klas dr. M. (Mariëtte) Hingstman
Motivatie Prof. dr. H. (Hanke) Korpershoek
Peer relaties dr. M.A. (Marij) Veldman
Sociale integratie drs. H.M. (Harm) Naayer
Sociale vaardigheden dr. J.M. (Jolien) Mouw
Zelfregulerend leren dr. H. (Hester) de Boer
dr. D.D.N.M. (Danny) Kostons

Onderwijsbeleid

Culturele diversiteit dr. M.I. (Marjolein) Deunk
Evidence based onderwijs Prof.dr. R.J. (Roel) Bosker
Prof. dr. H. (Hanke) Korpershoek
Internationalisering drs. H.M. (Harm) Naayer
Onderwijsbeleid dr. R. (Ralf) Maslowski
Onderwijseffectiviteit

dr. A.C. (Anneke) Timmermans

Onderwijsinnovatie

dr. J.M. (Jolien) Mouw

Onderwijsorganisaties dr. R. (Ralf) Maslowski
Onderwijstoezicht dr. A.C. (Anneke) Timmermans
Schoolbesturen M. (Marinda) Spithoff MSc.
Schoolcultuur I.J.M. (Inge) Wichgers MSc.
Vergelijkende onderwijskunde dr. R. (Ralf) Maslowski
drs. H. (Harm) Naayer
M. (Marinda) Spithoff MSc.

Onderwijs- en leerprocessen

Groepsdynamiek en interactie dr. J. (Jasperina) Brouwer
Interacties in de klas dr. J.M. (Jolien) Mouw  
dr. M.A. (Marij) Veldman
Levenslang leren dr. J. (Jasperina) Brouwer
Leergemeenschappen dr. J. (Jasperina) Brouwer  
Prof.dr. J.W. (Jan-Willem) Strijbos
Leerkracht-leerling interacties dr. M.I. (Marjolein) Deunk
Leermogelijkheden in de klas dr. M.N. (Mayra) Mascareño Lara
Leerprocessen dr. J.M. (Jolien) Mouw
Leren en instructie dr. M.N. (Mayra) Mascareño Lara
dr. M.J. (Marijke) Mullender-Wijnsma
dr. M.A. (Marij) Veldman
Onderwijs- en instructieontwerpen dr. J.M. (Jolien) Mouw
dr. M.J. (Marijke) Mullender-Wijnsma
M. (Marinda) Spithoff MSc.
Prof.dr. J.W. (Jan-Willem) Strijbos
Professionele ontwikkeling

dr. J. (Jasperina) Brouwer
dr. J.M. (Jolien) Mouw

Professional Learning Communities

dr. J.M. (Jolien) Mouw

Samenwerkend leren / coöperatief leren dr. J.M. (Jolien) Mouw
dr. M.J. (Marijke) Mullender-Wijnsma
dr. M.A. (Marij) Veldman
H. (Hajo) Meijer MSc.
Werkplekleren dr. J. (Jasperina) Brouwer

(On)gelijke kansen

Ambitie ouders dr. H. (Hester) de Boer
Differentiatie dr. M.I. (Marjolein) Deunk

Keuzetheorieën

M.A. (Monique) Dijks MSc.
Prof. dr. H. (Hanke) Korpershoek
Prof. dr. M.J. (Matthijs) Warrens
I.J.M. (Inge) Wichgers MSc.
Leerkrachtverwachtingen dr. H. (Hester) de Boer
dr. A.C. (Anneke) Timmermans
Leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften dr. M. (Mariëtte) Hingstman
Referentieniveaus Prof.dr. R.J. (Roel) Bosker
Onderwijstransities drs. H.M. (Harm) Naayer
M. (Marinda) Spithoff MSc.
dr. A.C. (Anneke) Timmermans
(On)gelijke kansen

Prof.dr. R.J. (Roel) Bosker

dr. M.A. (Marij) Veldman
dr. M. (Mariëtte) Hingstman
Overgang primair- naar voortgezet onderwijs drs. H.M. (Harm) Naayer
M. (Marinda) Spithoff MSc.
Passend onderwijs dr. M. (Mariëtte) Hingstman
Prestaties Friese leerlingen dr. H. (Hester) de Boer
Profielkeuze M.A. (Monique) Dijks MSc.
Schooladviezen dr. A.C. (Anneke) Timmermans
Schoolloopbanen (algemeen) Prof. dr. M.J. (Matthijs) Warrens
Schoolloopbanen (vo) M.A. (Monique) Dijks MSc.
I.J.M. (Inge) Wichgers MSc.
Schoolsystemen Prof. dr. H. (Hanke) Korpershoek
drs. H.M. (Harm) Naayer
M. (Marinda) Spithoff MSc.

Ontwikkelingspsychologie

Ontwikkelingspsychologie dr. A.W. (Alma) Spijkerboer
Neuropsychologie dr. A.W. (Alma) Spijkerboer

Taalontwikkeling

Begrijpend lezen dr. M.J. (Marijke) Mullender-Wijnsma
Schrijfvaardigheid
Taal- en geletterdheidontwikkeling dr. M.I. (Marjolein) Deunk
dr. M. (Mariëtte) Hingstman
Tekstkwaliteit
Tutoring dr. M. (Mariëtte) Hingstman

Voor- en vroegschoolse educatie

School readiness dr. M.N. (Mayra) Mascareño Lara
Voor- en vroegschoolse educatie dr. M.I. (Marjolein) Deunk
dr. M.N. (Mayra) Mascareño Lara

Laatst gewijzigd:28 maart 2023 08:36
View this page in: English