Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Onderwijs Praktische informatie Voorlichting
Header image Juridische Bestuurskunde

Alumnus aan het woord: Dieuwertje Stolwijk

Datum:14 mei 2021
Dieuwertje Stolwijk

Waar komen onze alumni terecht? In de blogreeks 'Alumnus aan het woord' spreekt een alumnus over de mogelijkheden als afgestudeerd juridisch bestuurskundige. In deze blog: Dieuwertje Stolwijk, advocaat Ambtenarenrecht en Bestuursrecht bij Pels Rijcken.

'Na mijn afstuderen ben ik begonnen als advocaat-stagiaire, op de sectie Arbeids- en ambtenarenrecht, bij advocatenkantoor Pels Rijcken en Droogleever Fortuijn. In de volksmond ook wel 'het kantoor van de Landsadvocaat' genoemd.

Tijdens mijn studie Juridische Bestuurskunde dagdroomde ik over de Academie voor overheidsjuristen of het volgen van een Rijkstraineeship. Toch besloot ik om in mijn masterfase ook eens een kijkje te nemen in de advocatuur. Ik heb toen bewust voor een studentstage bij Pels Rijcken gekozen. Pels Rijcken leek me het kantoor waar ik me kon bezighouden met het oplossen van complexe juridische vraagstukken die zich voordoen in de politiek-bestuurlijke omgeving van een overheid. Dat sprak mij aan en sloot bovendien perfect aan bij mijn juridisch-bestuurskundige achtergrond.

De studentstage is zo goed bevallen dat ik inmiddels alweer zes jaar advocaat bij Pels Rijcken ben. Ik werk met name voor overheidswerkgevers (denk aan ministeries, provincies, gemeenten en zbo’s). Dat betekent dat bij het adviseren en procederen altijd je politiek-bestuurlijke antenne aan moet staan. Voor een vraagstuk zijn vaak meerdere juridische oplossingen denkbaar, maar welke oplossing kan ook op maatschappelijk draagvlak rekenen? Het is immers niet ondenkbaar dat bijvoorbeeld een minister zich uiteindelijk zal moeten verantwoorden in de Tweede Kamer. Die aspecten maken het werken bij de Landsadvocaat extra uitdagend.

Waarom Juridische Bestuurskunde?

Het plezier dat ik uit mijn werk haal is een bevestiging van de keuze die ik alweer twaalf jaar geleden maakte voor de studie Juridische Bestuurskunde (met civiel effect). Het is de combinatie tussen de juridische en de politiek-bestuurlijke vakken die de studie bij uitstek geschikt maken als voorbereiding op werken bij de Landsadvocaat.'

Bekijk de informatie over het behalen van het civiel effect in de bachelor en het civiel effect in de master.

Tags: Alumni