Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Locatie : Aula Academiegebouw, Rijksuniversiteit Groningen

Voertaal : Engels

Toegang : gratis

Op dinsdagavond 25 oktober zal prof. dr. Fran ç oise Combes een populair wetenschappelijke lezing verzorgen over het ‘allesverslindende’ onderwerp Black Holes. Combes is gasthoogleraar aan het Kapteyn Instituut van de Rijksuniversiteit Groningen. Zij is afkomstig van het Observatoire de Paris.

Combes is dit jaar de Blaauw-hoogleraar van het Groningse sterrenkunde-instituut. Zij is daarmee de twaalfde die deze eervolle gastleerstoel bekleedt en de populair wetenschappelijke Blaauw-lezing verzorgt. Leerstoel en lezing zijn vernoemd naar prof. dr. Adriaan Blaauw, die vanaf 1957 tot 1970 directeur was van het Kapteyn Instituut. Professor Blaauw overleed in 2010 op 96-jarige leeftijd. Hij was tot op zeer hoge leeftijd actief in de sterrenkunde; de lezing dit jaar is de eerste die hij niet bijwoont.

In de lezing gaat Combes in detail in op de zware zwarte gaten die de laatste tien à twintig jaar zijn ontdekt in buurstelsels van onze Melkweg. Dankzij nauwkeurige waarnemingen met een scala aan telescopen weten sterrenkundigen vrij veel over deze raadselachtige objecten die ze weliswaar niet rechtstreeks zelf kunnen waarnemen, maar waarvan ze wel de spectaculaire effecten kunnen zien. De spreker zal de lezing illustreren met fascinerende beelden en computeranimaties.

De 12e Blaauw-lezing vindt plaats op dinsdag 25 oktober 2011, om 20 uur, in de Aula van het Academiegebouw van de Rijksuniversiteit Groningen. De lezing in het Engels is gratis toegankelijk en wordt afgesloten met een feestelijke receptie.

Laatst gewijzigd:10 februari 2017 15:10