Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Publieksavond Blaauw-sterrenwacht en tentoonstelling ‘Grenzeloos!’

26 april 2011

26 en 29 april 2011

Locatie: de Blaauw-sterrenwacht in het Bernoulliborggebouw, Nijenborgh 9, Groningen (Zernikecomplex)

Toegang: gratis

Aanmelding: niet nodig maar voor de capaciteit van de sterrenwacht is beperkt. Als u zeker wilt zijn van een kaartje voor de rondleiding kunt u zich hiervoor opgeven op de website: www.rug.nl/sterrenwacht

Meer informatie

Volgende week (tussen dinsdag 26 en vrijdag 29 april) organiseert het sterrenkundige Kapteyn Instituut van de Rijksuniversiteit Groningen een publieksavond in de Blaauw Sterrenwacht met de nadruk op kosmische uitersten. Tijdens deze avond worden rondleidingen door de sterrenwacht gegeven, kunt u een lezing bijwonen over Einstein’s relativiteitstheorie en kan de tentoonstelling ‘Grenzeloos!’ bezocht worden.

De avond zal plaatsvinden tussen dinsdag 26 en vrijdag 29 april, maar de definitieve datum wordt bepaald op basis van de weersverwachting en zal 2 dagen van te voren bekend worden gemaakt op de website. Hiermee wordt de kans op observeren groter.

Wat is er te zien aan de hemel?

Bezoekers kunnen deelnemen aan rondleidingen door de sterrenwacht en bij mooi weer observeren met de Gratama Telescoop en verschillende kleine hobby-telescopen. De mooie ringen van Saturnus, bestaand uit ijs en meteorietstofdeeltjes, zullen duidelijk te zien zijn. Ook wordt het vizier gericht op de optische dubbelster Alcor-Mizar, verschillende sterrenstelsels en de Eskimonevel, een overblijfsel van een stervende ster.

Einstein’s relativiteitstheorie

Sterrenkundige Jakob van Bethlehem zal een lezing geven getiteld ‘Einstein’s relativiteit is voor iedereen’. Hierin zal hij Einstein’s relativiteitstheorie belichten op een manier die zelfs voor kinderen toegankelijk is. Hiervoor neemt hij kleine en eenvoudige stappen die iedereen kan volgen, maar die verrassende en verregaande gevolgen blijken te hebben.

Expositie ‘Grenzeloos!’

In de tijdelijke tentoonstelling ‘Grenzeloos!’ in de Bernoulliborg gaan we op zoek naar uitersten. Het extreem koude, snelle, kleine en zware geven ons direct inzicht in de wetten van de natuur. Wat is er te zien binnen een zwart gat? Wat zien we van de oerknal? Maar ook: hoe ontstaan de kleuren van een vlindervleugel? Deze tentoonstelling is ontwikkeld door o.a. Science LinX van de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen en loopt van 25 april tot eind juni.

Deelname

De Blaauw Sterrenwacht bevindt zich in de Bernoulliborg (Nijenborgh 9) op het Zernikecomplex in het noorden van de stad Groningen. De sterrenwacht zal geopend zijn vanaf 21:00. De avond is gratis toegankelijk en aanmelding is niet nodig. Voor de rondleidingen in de sterrenwacht is de capaciteit echter beperkt. Wanneer u verzekerd wilt zijn van een kaartje voor de rondleiding, kunt u zich hiervoor opgeven op de website: www.rug.nl/sterrenwacht .

Laatst gewijzigd:10 februari 2017 15:07