Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

NWO-subsidie voor energieslimme kantoren

06 december 2010

In het NWO-onderzoeksprogramma voor Smart Energy Systems (SES) is een subsidie van 450.000 euro toegekend aan het onderzoek naar Energy Smart Offices onder leiding van prof.dr. Marco Aiello (Distributed Systems, Johann Bernoulli Institute for Mathematics and Computer Science). Het onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met de Technische Universiteit Eindhoven, Philips research en IBM Benelux.

Gebouwen zijn verantwoordelijk voor meer dan 40% van het energieverbruik in West-Europa. In dit segment is dus een grootschalige energ
iebesparing te behalen. In het onderzoek naar Energy Smart Offices wordt een energiebesparend model ontwikkeld dat voor een geheel kantoorgebouw steeds de installaties en apparatuur reguleert naar het werkelijk benodigde verbruik. Het model neemt het fluctuerende gebruik van de kantoorbewoners waar en houdt rekening met de kenmerken van het gebouw en de omgeving.

ICT ten dienste van energiebesparing
Het doel van het onderzoeksprogramma SES is om te onderzoeken hoe de ICT een bijdrage kan leveren aan een verdere verduurzaming door afname van energieverbruik. Het onderzoeksprogramma is een samenwerkingsverband van NWO-gebied Exacte Wetenschappen (EW), Technologiestichting STW, ICTRegie en NWO Algemeen Bestuur.

Service Composition

Innovatief en toepassingsgericht
In totaal zijn 13 subsidie-aanvragen gehonoreerd met een bedrag tussen de 210.000 en 750.000 euro. De aanvragen zijn beoordeeld door buitenlandse wetenschappers op de criteria: wetenschappelijke kwaliteit, innovatief karakter, utilisatie (SES-compartiment 1) en relevantie (SES-compartiment 2). Het bedrijfsleven financiert mee aan de subsidies, dit is een voorwaarde voor het toepassingsgericht onderzoek in compartiment 1.

Noot voor de pers:

Meer informatie: prof.dr. M. Aiello | E aiellom cs.rug.nl | T 050 363 3948 | M 06 51717853 |