Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Prijs Dierenbescherming voor Geny Groothuis

26 april 2010

Prof.dr. Geny Groothuis, hoogleraar Geneesmiddel Metabolisme en Toxicologie aan de faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen, heeft de 'Lef in het Lab'-prijs van de Dierenbescherming gekregen. Groothuis  krijgt de prijs voor haar inspanningen om dierproeven terug te dringen. Directeur Frank Dales van de Dierenbescherming overhandigde de trofee zondagmorgen tijdens de uitzending van het VARA radio 1-programma Vroege Vogels.

Om te kijken of nieuwe geneesmiddelen schadelijke effecten hebben, ontwikkelde Groothuis een methode waarbij gebruikt wordt gemaakt van hele dunne plakjes menselijk weefsel. Die zijn afkomstig van organen die worden verwijderd tijdens een operatie. De plakjes worden in het laboratorium kunstmatig in leven gehouden.

Geny Groothuis studeerde biochemie aan de Rijksuniversiteit Groningen en promoveerde bij de faculteit Medische Wetenschappen. Ze is voorzitter van de afdeling Farmacokinetiek, Toxicologie en Targeting en verricht onderzoek naar het metabolisme van geneesmiddelen.  In 1998 ontving ze de Hugo van Poelgeestprijs voor alternatieven voor dierproeven.

Luisteraars van het programma Vroege Vogels konden via internet stemmen op vier onderzoekers die genomineerd waren voor de prijs. Bijna de helft van de stemmen ging naar Groothuis.

Laatst gewijzigd:31 januari 2017 22:13