Over ons Faculty of Science and Engineering

RUG draagt bij aan circulaire Nederlandse zonnepanelen

09 februari 2024
Prof. Maria Loi

Als partner in het Nederlandse SolarNL draagt de RUG bij aan de ontwikkeling van een volgende generatie volledig circulaire zonnepanelen. Professor Maria Antonietta Loi van het Zernike Institute for Advanced Materials gaat met haar onderzoeksteam werken aan een verbeterde technologie voor het maken van zonnecellen. Donderdag 8 oktober was de kick-off van het programma dat onder andere gesteund wordt door een subsidie van het Nationaal Groeifonds .

Het SolarNL-programma wordt uitgevoerd door negen Nederlandse zon- technologiebedrijven, in samenwerking met onderzoeksinstituten, universiteiten en hogescholen. Het programma heeft als doel een sterke industrie voor duurzame zonnecellen en zonnepanelen in Nederland op te bouwen. Loi ontvangt voor haar onderzoek een bedrag van EUR 5,5 miljoen. Het Groningse onderzoeksteam bestaat uit prof. Portale, prof. Koster, dr. Protesescu, prof. Kamperman and dr. Maniar.

Zonnepanelen van Nederlandse bodem

SolarNL gaat op meerdere locaties in Nederland productiefaciliteiten bouwen om grootschalig innovatieve zonnecellen en zonnepanelen te maken. Er wordt samengewerkt met de hele keten: van leveranciers van de uitgangsmaterialen tot de bouw- en automotive bedrijven die geïntegreerde zonnepanelen grootschalig gaan gebruiken. De vier aangesloten hogescholen ontwikkelen een programma voor het invullen van de 2.000 nieuwe banen die worden gecreëerd. SolarNL werkt daarnaast samen met andere EU landen, om gezamenlijk een impuls te geven aan een Nederlandse en Europese maakindustrie voor zonnepanelen.

Nederland als kennisland zonne-producten

Het SolarNL-programma verzilvert de grote kennis die Nederland heeft om een nieuwe generatie zonnecellen en -panelen te ontwikkelen waarmee de energietransitie wordt versneld. De te ontwikkelen zonne-producten zijn volledig circulair, hebben een zéér lage CO2-uitstoot, zijn te integreren in bijvoorbeeld gevels of autodaken. Doordat verschillende lagen zonnecellen over elkaar heen worden verwerkt in een zonnepaneel is minder ruimte nodig, waardoor zonne-energie op grotere schaal in Nederland kan worden toegepast.

Kick-off

Tijdens de kick-off in de fabriekshallen van HyET Solar in Arnhem werd de onderlinge samenwerking bestendigd en presenteerden diverse SolarNL partners al de eerste resultaten. Vertegenwoordigers van het ministerie van EZK, de EU en regionale ontwikkelingsmaatschappijen presenteerden beleidsvisies waarmee ze de nationale en Europese zonne-industrie steunen.

SolarNL partners en gasten in de zonnefoliefabriek van HyET Solar in Arnhem

Nationaal Groeifonds

Via het Nationaal Groeifonds investeert de overheid in de periode van 2021 tot 2025 20 miljard euro in projecten die de economische groei van Nederland op lange termijn waarborgen. Het Nationaal Groeifonds investeert onder andere in onderzoeks-, ontwikkelings- en innovatieprojecten. De Faculty of Science and Engineering van de RUG is bij vijftien Groeifonds-projecten betrokken.

Laatst gewijzigd:14 februari 2024 12:11