Over ons Faculty of Science and Engineering

Hernieuwde samenwerking RUG en Nobian

18 januari 2024
Ondertekening Zoutexpress

De Faculty of Science and Engineering van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en Nobian, met vestigingen in Delfzijl en Hengelo, starten opnieuw met een educatief zoutprogramma in de wetenschapstruck van de RUG. Centraal in het lesprogramma staan een les over zout én de zoutkristalgroeiwedstrijd.

“Om te beginnen is dit een prachtige en bewezen succesvolle manier om leerlingen in het basisonderwijs enthousiast te maken voor chemie en techniek. We zetten ons in om hiermee de kweekvijver voor nieuw talent te vergroten”, aldus Robert Jan Poppen, site-manager Nobian en directeur Chemie Park Delfzijl. “Tegelijkertijd illustreert dit programma op een speelse manier het grote belang van zout in ons dagelijks leven: vroeger, nu en in de toekomst.”

Uitdagingen

Hij maakt duidelijk dat we in ons land voor enorme uitdagingen staan. “Nieuwe manieren van energie-opwekking, elektrificatie, introductie van waterstof tot en met nieuwe, groene processen in de chemische industrie. Dat geldt ook voor Nobian. We kunnen dit niet zonder technisch geschoolde jongens en meiden. Een vroegtijdige kennismaking met techniek en wetenschap is vreselijk belangrijk”, aldus Poppen.

RUG en Nobian parterschap

Eerste stappen wetenschapper

Zout is een prachtig onderwerp, iedereen kent het en heeft een prachtige (cultuur)historie. Deelnemers aan de zoutkristalgroeiwedstrijd zetten de eerste stappen van een wetenschapper in de dop: een plan maken, een experiment bouwen, waarnemingen doen en dit vastleggen in een logboek. “Zonder experimenten geen uitvindingen. Verwondering voor wetenschap en techniek kan niet vroeg genoeg beginnen. En dankzij de wetenschapstruck kan dit op veel plekken” aldus Joost Frenken, decaan van de Faculty of Science and Engineering.

Finale

Van februari t/m juni bezoekt de truck basisscholen en kunnen de leerlingen meedoen aan de Zoutkristalgroeiwedstrijd. Scholen kunnen via de website zoutkristallen.nl lesmateriaal aanvragen en “zoutige wetenschappers in de dop” vinden daar alle info over de wedstrijd. De finale is op 24 juni te Groningen.

Noot voor de pers, nadere informatie:
RUG: Theo Jurriens, 06 53 81 69 59 t.a.jurriens@rug.nl
Nobian: Harry Jasken, 06 53 13 24 40 harry.jasken@nobian.com