Over ons Faculty of Science and Engineering

RUG-student Boomstra opnieuw wereldkampioen dammen

14 januari 2019

Roel Boomstra heeft voor de tweede keer de wereldtitel dammen gewonnen. Hij nam het op tegen viervoudig wereldkampioen Alexander Schwarzman. In 2016 veroverde Roel Boomstra de wereldtitel ook al. Boomstra is masterstudent Physics aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Zondag was de beslissende en spannende strijd. Er waren eerder, op verschillende dagen en locaties, twaalf reguliere wedstrijden gespeeld maar er was nog steeds geen winnaar. Eén wedstrijd was door Boomstra gewonnen en de andere elf wedstrijden waren in remise geëindigd. Om tot een winnaar, met drie winstpartijen, te komen moest op zondag een barrage uitsluitsel geven. Na acht partijen sneldammen, waarin Boomstra nog twee overwinningen behaalt, verovert de RUG-student de wereldtitel.

Boomstra is in de wolken met zijn titel. “Het was wel spannend in die laatste partij; ik zag de seconden wegtikken.” De Russische grootmeester Schwarzman erkende dat Boomstra de titel verdiende: “Ik heb hem nog nooit zo goed zien spelen als in deze barrage.’’

Website WK dammen
Wereldtitel dammen in 2016

Grootmeester Schwarzman (rechts) feliciteert Links wererldkampioen Roel Boomstra. Foto Siese Veenstra.
Laatst gewijzigd:14 maart 2024 09:51