Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Student Roel Boomstra wereldkampioen dammen

15 december 2016
Wereldkampioen dammen 2016 Roel Boomstra

Roel Boomstra is wereldkampioen dammen geworden. De 23-jarige student Natuurkunde aan de RUG versloeg in een tweekamp zijn 18-jarige rivaal Jan Groenendijk. Boomstra wist in de tweekamp de eerste, de vijfde, de achtste partij en de tiende partij te winnen en was daarmee niet meer te achterhalen door Groenendijk, die niet één partij winnend afsloot.

Boomstra is de eerste Nederlandse wereldkampioen dammen sinds 1984, toen Harm Wiersma de titel veroverde. Nadien ging de titel altijd naar een dammer uit de Sovjet-Unie/Rusland. Boomstra werd Nederlands Kampioen dammen in 2012 en 2015 en Europees Kampioen dammen in 2014. Ook behaalde hij de derde plaats op het WK in 2013 en 2015. De tweekamp om de wereldtitel 2016 werd op vier locaties gespeeld. De RUG was gastheer van de opening en de eerste vier partijen.

Zie ook

Felicitaties voor Roel Boomstra