Over ons Faculty of Science and Engineering

Professor Poolman partner in Marie Curie ITN project van 2,8 miljoen

01 juli 2020

Bert Poolman, hoogleraar biochemie en wetenschappelijk directeur van het Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute (GBB), is partner in een Marie Curie Innovative Training Network (ITN) dat 2,8 miljoen euro heeft gekregen voor het project ‘BioInspireSensing’. Dit project richt zich op de opleiding van jonge onderzoekers in het onderzoeken, bouwen en produceren van een nieuwe generatie bio-geïnspireerde implanteerbare sensoren.

Deze nieuwe generatie sensoren heeft de aanvullende eigenschappen dat ze volledig biocompatibel en bioresorbeerbaar zijn, in tegenstelling tot de meeste bestaande implanteerbare systemen. In de gezondheidszorg kunnen met deze nieuwe sensoren invasieve verwijderingschirurgie, die interne weefsels kan beschadigen, en toekomstige complicaties worden voorkomen. Het consortium bestaat uit twaalf onderzoeksgroepen, waaronder wetenschappelijke en industriële partners. ETN Universitat Politecnica de Catalunya is coördinator.

Poolman ontvangt 280.000 euro voor zijn aandeel in het project. Zijn expertise in membraanbiologie en eiwitchemie zal worden gebruikt om functionele membraaneiwitten om te zetten in biosensoren en de vereiste reconstitutietechnologie te ontwikkelen.

BioInspireSensing
Laatst gewijzigd:01 juli 2020 12:27