Over ons Faculty of Science and Engineering

NWO Take-off financiering voor ENTEG spinout company Sencilia

24 juli 2023

Sencilia, een startup voortgekomen uit het Engineering and Technology Institute Groningen (ENTEG), heeft vroegfasefinanciering ontvangen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Sencilia is opgericht door dr. Amar M. Kamat (voormalig postdoc binnen ENTEG en momenteel algemeen directeur van Sencilia) en prof. dr. Ajay G.P. Kottapalli (Associate Professor bij ENTEG) in september 2021 om flowsensoren te ontwikkelen voor het verbeteren van de patiëntveiligheid in neonatale en pediatrische kritieke zorg. De financiering betreft een Take-off fase 2 lening van 250.000 euro, toegekend aan het project 'Fish-inspired flow sensors for safe IV infusion therapy' dat Sencilia de komende twee jaar zal uitvoeren.

Het financieringsinstrument Take-off 2 is gericht op het stimuleren en ondersteunen van wetenschappelijke bedrijvigheid en ondernemerschap en wordt in Nederland jaarlijks toegekend aan twintig universitaire spin-offbedrijven.

Fish-inspired flow sensors for safer IV infusion therapy

Intraveneuze (IV) infusie therapie is een veel toegepaste procedure in ziekenhuizen, met meer dan een miljard infusies per jaar wereldwijd. IV infusies zijn echter zeer riskant. Tot 60% van alle infusies heeft een foutief debiet, en de resulterende onzekerheid over het debiet veroorzaakt ernstige nadelige gevolgen voor kwetsbare patiëntengroepen zoals premature baby's en ernstig zieke patiënten. Sencilia heeft een unieke bio-geïnspireerde sensor ontwikkeld om continu en in real time de IV-stroomsnelheid te controleren. De technologie onderscheidt zich door zijn kleine formaat, hoge gevoeligheid en lage kosten, en belooft de nieuwe zorgstandaard te worden voor de veiligheid van intraveneuze patiënten.

Laatst gewijzigd:26 juli 2023 12:53