Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Vidi-beurs voor drie onderzoekers van de Faculty of Science and Engineering

06 november 2009

Drie top-onderzoekers van de Faculty of Science and Engineering (voorheen de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen) krijgen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) een Vidi-subsidie van maximaal 800.000 euro. Hiermee kan de onderzoeker vijf jaar lang een eigen onderzoekslijn ontwikkelen en een eigen onderzoeksgroep opbouwen. Alles bij elkaar verdeelde NWO ruim 70 miljoen miljoen euro onder 89 innovatieve onderzoekers. In totaal ontvingen zes onderzoekers aan de Groningse universiteit een Vidi-beurs.

De Groningse onderzoekers zijn:

Wat wij van pudding kunnen leren
Dr. K. (Katja) Loos (v) 11-02-1971, Frankfurt a. M. (Duitsland) , RUG - Zernike Institute for Advanced Materials
Dit onderzoek wordt geïnspireerd door één van de fascinerende eigenschappen die in de natuur worden aangetroffen, namelijk het geleren van zetmeel in voedsel (bijvoorbeeld pudding). Gebruikmakend van één van de processen die verantwoordelijk zijn voor het geleren worden slimme biocompatibele materialen ontworpen.

De delingsmachine van bacteriën
Dr. D-J. (Dirk-Jan) Scheffers (m) 23-09-1972, RUG - Moleculaire Microbiologie
Een bacterie is een micro-organisme dat uit één cel bestaat. Bacteriën vermenigvuldigen zich door zich in tweeën te delen. In de bacteriecel zit een 'delingsmachine', die is opgebouwd uit een aantal verschillende eiwitten. In dit onderzoek wordt het bouwplan van die delingsmachine ontrafeld.

De logica van quantuminteracties
Dr. S.J.L. (Sonja) Smets (v) 24-08-1971, Genk (België), RUG - Kunstmatige Intelligentie  & Wijsbegeerte
De implementatie van quantuminformatietechnologie voor communicatie en de beveiliging van gegevens boekt snel vooruitgang. Deze technologie is gebaseerd op onderliggende interactieve klassieke en quantumprocedures. De onderzoekers gebruiken technieken uit de logica voor de analyse van deze procedures en gaan na of ze correct en veilig zijn.

Laatst gewijzigd:09 februari 2017 12:27