Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Blaauw-lezing prof. Scott Tremaine: Nieuwe Werelden, de zoektocht naar planeten buiten ons Zonnestelsel

24 november 2009

Op 24 november 2009 zal prof. Scott Tremaine van het Institute for Advanced Study, Princeton, de tiende jaarlijkse Blaauw-lezing presenteren in het Academiegebouw van de Rijksuniversiteit Groningen om 20.00 uur. De lezing is in het Engels. Toegang gratis.

Het onderwerp van de lezing is "Nieuwe Werelden: de zoektocht naar planeten buiten ons Zonnestelsel". In de lezing zal prof. Tremaine de nieuwste resultaten bespreken van de vondst sinds 1995 van inmiddels meer dan 400 planeten. Die vonsten zijn leerzaam omdat we zo meer te weten komen over het ontstaan van ons eigen zonnestelsel en de vorming van andere planeten en planeetstelsels. Maar de ontdekking van een planeet is ook altijd interessant, omdat we hopen dat we nog ooit een planeet zullen vinden die op de Aarde lijkt, een planeet waarop wellicht buitenaards leven mogelijk is.

Prof. Tremaine is de Blaauw hoogleraar voor het jaar 2009, de tiende Blaauw hoogleraar. Deze prestigieuze leerstoel is vernoemd naar prof.dr. A. Blaauw ter ere van zijn grote wetenschappelijke verdiensten en zijn grote betekenis voor de sterrenkunde in Groningen, Nederland en de wereld. Het verblijf van prof. Tremaine wordt mede mogelijk gemaakt door een KNAW visiting professorship.

Prof. Tremaine is een van afkomst Canadese astrofysicus die wordt gezien als een van de meest vooraanstaande astrofysici ter wereld. Dit is gebaseerd op zijn grote bijdragen aan het begrip van de dynamica en evolutie van het zonnestelsel, de vorming van planeetsystemen en de dynamica van sterrenstelsels. Tezamen met prof. Binney (Oxford) heeft hij het standaardwerk op dit gebied geschreven. Zijn werk is erkend door middel van een groot aantal prestigieuze wetenschappelijke prijzen, waaronder de Helen B. Warner Prize en de Dannie Heineman Prize for Astrophysics.

Laatst gewijzigd:31 januari 2017 23:13