Over ons Faculty of Science and Engineering

Arnold Driessen partner in EIC Pathfinder-project

04 april 2022

Hoogleraar Arnold Driessen van het Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute (GBB) is partner in een onderzoeksconsortium dat een European Innovation Council (EIC) Pathfinder-subsidie toegekend heeft gekregen binnen het Horizon Europe programma. Het project genaamd LoopOfFun ontvangt ruim vier miljoen, waarvan EUR 780,000 naar Driessen gaat. De Universiteit van Freiburg is coördinator. EIC Pathfinder-subsidies zijn bedoeld voor het ondersteunen van onderzoeksteams bij het onderzoeken of ontwikkelen van een opkomende baanbrekende technologie.

Vanuit een interdisciplinaire benadering gaat LoopOfFun een conceptueel en technologisch raamwerk ontwikkelen voor de ontwikkeling van op schimmel-gebaseerde levende materialen. Dit raamwerk is gebaseerd op vier pijlers: de ontwikkeling van genetisch gecodeerde sensoren en actuatoren; de identificatie van filamenteuze (draadvormige) schimmels met natuurlijk ontwikkelde superieure eigenschappen; de ontwikkeling van de 4D Explorer, een geautomatiseerd en gerobotiseerd platform voor de ontwikkeling van kunstmatige levende materialen en een holistische benadering voor het ontwerpen van de eindproducten. Het te ontwikkelen raamwerk en de onderliggende routines kunnen ook worden toegepast voor het ontwerp en de optimalisatie van kunstmatige levende materialen gemaakt van andere organismen.

Schimmels genetisch toegankelijk maken

Driessen zal zich gaan bezighouden met het genetisch toegankelijk maken van de filamenteuze schimmels. Dat gaat hij doen via CRISPR/Cas gene editing en modificatie van de ‘materiaaleigenschappen' van de schimmels. De materiaaleigenschappen worden vervolgens in samenwerking met de andere vier partners onderzocht.

EIC Pathfinder/Horizon Europe

Met het Pathfinder-programma ondersteunt de European Innovation Council de verkenning van gedurfde ideeën voor radicaal nieuwe technologieën. De subsidies zijn bedoeld voor vergevorderd onderzoek, met de focus op wetenschappelijke samenwerkingen die technologische doorbraken ondersteunen. EIC Pathfinder is het eerste instrument binnen het Horizon Europe programma van de Europese Unie.

kolonie van kenmerken van schimmel
Laatst gewijzigd:04 april 2022 10:32