Over ons Faculty of Science and Engineering

Aletta Jacobs professor Ghandchi Tehrani start bij FSE

01 juni 2021

Op 1 juni start Maryam Ghandchi Tehrani als Aletta Jacobs hoogleraar aan de Faculty of Science and Engineering. Haar leerstoel komt voort uit het Aletta Jacobs Stimuleringsfonds, dat binnen de Rijksuniversiteit Groningen zestien nieuwe leerstoelen in het leven heeft geroepen om vrouwelijk wetenschappelijk talent te bevorderen tot volledig hoogleraarschap. Ghandchi Tehrani zal zich richten op actieve trillingsbeheersing, niet-lineaire dynamica en energieopbrengst bij het Engineering and Technology Institute Groningen (ENTEG) van de RUG.

Maryam Ghandchi Tehrani

Ghandchi Tehrani zal de Dynamics and Vibration-groep bij ENTEG leiden. Ze zal nieuwe controlestrategieën ontwikkelen om ofwel ongewenste trillingen in technische constructies te onderdrukken, of om trillingen te versterken voor het opwekken van energie. Ze zal tevens de toepassing van actieve controle uitbreiden naar andere vakgebieden, zoals offshore engineering, voor trillingsbeheersing van flexibele stijgleidingen en turbinebladen. Ze zal niet-lineariteit verwerken in het ontwerp van controllers om het trillingsgedrag van constructies te verbeteren. Daarnaast zal ze werken aan geavanceerde optische meettechnieken om volledige 3D-trillingsgegevens te verkrijgen met behulp van hogesnelheidscamera's voor gezondheidsmonitoring en controledoeleinden.

Internationale onderwijssubsidies

Ghandchi Tehrani heeft twee onderwijssubsidies ontvangen van de Higher Education Academy in het Verenigd Koninkrijk. Ze leidde verschillende onderwijsmodules, waaronder Linear Systems, Electronics, Drives and Control op bachelor-niveau en Active Control op master-niveau. Ze heeft de afgelopen zes jaar les gegeven in Engineering op de Maleisische Campus (USMC) in de stad Johor Bahru en heeft aanzienlijke ervaring in internationaal lesgeven. Bij ENTEG zal ze zich bezighouden met het lesgeven van trillings- en regelmodules aan masterstudenten Mechanical Engineering.

Aletta Jacobs leerstoelen

Op Internationale Vrouwendag 2020 maakte rector magnificus Cisca Wijmenga bekend dat de Rijksuniversiteit Groningen vijftien nieuwe leerstoelen voor vrouwelijke hoogleraren ging creëren: de Aletta Jacobs leerstoelen. Nu, een jaar later, zijn er zestien hoogleraren aangesteld. Aletta H. Jacobs (1854-1929) was de eerste vrouwelijke student aan een Nederlandse universiteit. Na haar studie en promotie heeft ze op veel manieren bijgedragen aan de verbetering van de werk- en leefomstandigheden van vrouwen. Ze speelde jarenlang een actieve rol in de internationale vredesbeweging en de Nederlandse suffragettebeweging.

De RUG runt al het Rosalind Franklin Fellowship-programma, waardoor de RUG in 2019 haar 100e getalenteerde vrouwelijke academicus kon benoemen.

Laatst gewijzigd:06 januari 2022 12:17