Over ons Faculty of Science and Engineering

16 januari 2024
Dr. Daan Meerburg
Daan Meerburg

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft een Open Competitie Science-M-subsidie toegekend aan dr. Daan Meerburg van het Van Swinderen Institute for Particle Physics and Gravity (RUG) en dr. Christoph Weniger (UvA). Zij ontvangen een M2-subsidie van EUR 755.000 voor onderzoek naar het ontstaan van het heelal.

M-subsidies zijn bedoeld voor innovatief en hoogwaardig onderzoek met wetenschappelijke urgentie. Een M-2 subsidie wordt toegekend aan projecten die door twee onderzoekers worden geleid.

Slimme algoritmes kijken naar ontstaan heelal

Zoekend naar het antwoord op hoe het heelal is ontstaan, gaan Meerburg en Weniger in hun onderzoek gebruikmaken van zeer geavanceerde computeralgoritmes. Door middel van het simuleren van van beelden van de radiohemel (zoals vandaag de dag gemeten) bepalen de onderzoekers de omstandigheden in het vroege heelal. Op basis van deze gesimuleerde beelden ontwikkelen ze met hun team AI-algoritmen die in staat zijn om het universum te reconstrueren zoals het er miljarden jaren geleden uit zou hebben gezien. Een zorgvuldige analyse van deze door AI gegenereerde beelden kan baanbrekende inzichten opleveren in het ontstaan van het heelal. Resultaten van dit onderzoek zullen direct impact hebben op radio-experimenten die op dit moment lopen en waar Nederland nauw bij betrokken is.

afbeeldingen bij het onderzoek gemaakt door Thomas Floss
Afbeeldingen bij het onderzoek gemaakt door Thomas Floss

NWO Open Competitie ENW-M

M-subsidies zijn bedoeld voor het realiseren van nieuwsgierigheidsgedreven, fundamenteel onderzoek van hoge kwaliteit en/of wetenschappelijke urgentie. De subsidie biedt onderzoekers de mogelijkheid om creatieve en risicovolle ideeën uit te werken en wetenschappelijke innovaties te realiseren die de basis kunnen vormen voor de onderzoeksthema's van de toekomst.

Laatst gewijzigd:18 januari 2024 14:02