Over ons Faculty of Science and Engineering

Nederland wint zilveren medaille in Zürich

20 juli 2016

Het hele Nederlandse team heeft op de Internationale Natuurkunde Olympiade in Zürich prijzen behaald. Christian Primavera uit Maarn haalde een zilveren medaille. Dat was sinds 2004 niet meer gelukt. De andere vier Nederlandse deelnemers haalden ieder een eervolle vermelding. Het team ging de afgelopen week de strijd aan met 398 internationale deelnemers uit 83 verschillende landen.

De Internationale Natuurkunde Olympiade (IPhO) vond plaats in Zürich. Alle deelnemers moesten een theoretische en een experimentele toets van elk vijf uur maken. De theoretische toets bevatte moeilijke opgaven over onder andere een ruimtestation, neuronen in de hersenen en uiteraard de deeltjesversneller in CERN. Bij de experimentele toets werden zeer dunne lagen gemeten en werd naar faseovergangen gekeken.

Loodzware klus
Het bleek voor veel van de 398 deelnemers een loodzware klus. De zilveren medaille van het Nederlandse team is dus een bijzonder knappe prestatie. Uiteraard had het Nederlandse team tijdens de olympiade ook de gelegenheid om de andere deelnemers te ontmoeten en was er ruimte voor recreatie en cultuur in Zwitserland en Liechtenstein. De opening vond plaats op 11 juli in Zürich, waar op 17 juli ook de prijsuitreiking en afsluiting plaatsvond. Het Nederlandse team werd begeleid door docenten van de Universiteit Utrecht en de Rijksuniversiteit Groningen.

Het Nederlandse team op de Natuurkunde Olympiade in Zürich. vlnr: Bouke Jansen, Sasha Ivlev, Christian Primavera, Dennis Hilhorst, Xander de Wit.

Natuurkunde op internationaal niveau
De Natuurkunde Olympiade is opgezet om meer aandacht te geven aan natuurkunde en bètavakken in het algemeen en wordt jaarlijks georganiseerd door de Rijksuniversiteit Groningen en de Universiteit Utrecht. Aan de voorrondes in Nederland deden dit jaar bijna 4000 leerlingen mee. Volgend jaar wordt de internationale olympiade in Indonesië gehouden.

Website van de IPhO 2015: http://www.ipho2016.org/

Informatie over de natuurkunde olympiade: www.natuurkundeolympiade.nl

Laatst gewijzigd:31 januari 2017 23:14