Over ons Praktische zaken Branding & Visual Identity RUG-profiel en huisstijl RUG-huisstijl

Quick guide

quick Guide

Uitnodigend, helder en open - Met de huisstijl wil de RUG haar profilering als open academic community beeldende kracht bijzetten. Dat kan door ontwerpen te (laten) maken met een uitnodigend, open en helder karakter. Ontwerpen met veel tekst- en (barokke) beeldelementen passen hier niet bij.

Academisch en betrouwbaar - Uitingen van de Rijksuniversiteit Groningen hebben een academische en betrouwbare uitstraling zonder daarbij de doelgroep uit het oog te verliezen. Meer richtlijnen voor het maken van teksten of presentaties staat in de ‘Tone of voice-gids’.

Internationaal - De RUG hecht groot belang aan het internationale karakter van haar onderzoek en onderwijs. Houd hier in beeld, tekst en taal rekening mee.

Rood - De RUG is ondermeer herkenbaar aan de kleur rood. Om die reden moet rood in alle uitingen een belangrijke rol spelen. Naast rood kunnen andere huisstijlkleuren worden gebruikt.

Huisstijlfonts - Er zijn meerdere huisstijllettertypes beschikbaar. De Arial is heel geschikt om frisse en open ontwerpen te maken met een belangrijke rol voor typografie.

Pas cursiveringen alleen toe in complexe teksten met veel verschillende tekstsoorten en -niveaus en niet op omslagen, posters en andere gezichtsbepalende plekken.

Het logo en de plaats van het logo - De herkenbaarheid van een merk begint met een naam. Gebruik daarom altijd het volledige logo (wapen, slash en de tekst ‘rijksuniversiteit groningen’) en pas het wapen niet als los element toe. Desgewenst kan een tweede of derde merkvermelding worden toegevoegd.

Ook een vaste plaats van het logo draagt bij aan de herkenbaarheid van ons merk. Plaats het RUG-logo ofwel linksboven, ofwel rechtsonder en geef het voldoende ruimte.

Beeldmateriaal en video - Beeld in uitingen en video’s onderstrepen de RUG als open academic community.

Social media gebruik - Social media accounts van de RUG publiceren content voor meerdere doelgroepen op verschillende social media platforms. Om de RUG herkenbaar te maken met een consistente look en feel, zijn er voor het beheer van de accounts richtlijnen voor sociale media samengesteld.

Profileren - Profileren binnen de RUG-huisstijl kan maar niet met een sublogo. Sublogo’s zijn niet toegestaan.

Meer tips nodig? We denken graag mee! Neem contact met ons op via huisstijl@rug.nl.

Laatst gewijzigd:27 september 2023 09:17