Skip to ContentSkip to Navigation
Rijksuniversiteit Groningenfounded in 1614  -  top 100 university
Over ons Organisatie Bestuurlijke organisatie Adviesorganen CUOS

Fuseersubsidie

Voorheen bood het CUOS de Oprichtingssubsidie Internationale Studentenorganisaties (OIS) aan, bedoeld om internationale studenten te stimuleren zicht te organiseren in nieuwe verenigingen. Mede hierdoor is het aantal studentenorganisaties in Groningen de afgelopen jaren flink toegenomen.

In de praktijk blijkt echter dat veel organisaties moeite hebben om nieuwe bestuursleden te vinden die de dagelijkse activiteiten voortzetten. Het oprichten van nog meer verenigingen vergroot dit probleem waarschijnlijk alleen maar.

Grotere organisaties blijken efficiënter te werken: ze hebben relatief minder administratieve lasten, waardoor er meer ruimte ontstaat voor sociale en inhoudelijke activiteiten.

Om deze redenen is de OIS met ingang van het collegejaar 2025-2026 omgezet naar de Fuseersubsidie. Deze subsidie richt zich op het ondersteunen van samenwerkingen tussen bestaande studentenorganisaties, door de kosten die een fusie met zich meebrengt deels te vergoeden.

Een aanvraag voor deze subsidie kan op elk moment in het jaar aangeleverd worden. Houd er rekening mee dat het bestuur van het CUOS in de maanden juli en augustus minder beschikbaar is, stuur uw aanvraag dus indien mogelijk al eerder in.

Aanvraagprocedure

Oprichtingssubsidie Internationale Studentenorganisaties kan het hele jaar door aangevraagd worden. Er is hier dus geen deadline voor. Het maximale bedrag wat aangevraagd kan worden is 1000,- euro. Een aanvraag voor Oprichtingssubsidie Internationale Studentenorganisaties wordt gedaan door het invullen van het aanmeldingsformulier voor Oprichtingssubsidie Internationale Studentenorganisaties.

Het formulier dient geheel ingevuld te worden. Naast het formulier dienen er nog een aantal stukken aangeleverd te worden.



Vereiste documenten:

  • (Concept) Activiteitenplan, met de naam: “1. Activiteiten [naam organisatie]”. De activiteiten dienen bij te dragen aan de diversiteit van het activiteitenaanbod van studentenactiviteiten; er dient draagvlak voor de activiteiten te bestaan; de activiteiten dienen binnen het beleid van de RUG te passen en de activiteiten dienen bij te dragen aan de academische vorming van de deelnemers. Gebruik formulier D.
  • (Concept) Begroting, met de naam: “2. Budget [naam organisatie]”
  • (Concept) Statuten, met de naam: “3. Statuten [naam organisatie]”
  • Uittreksel van de Kamer van Koophandel (indien reeds in bezit), onder de naam: “4. Uittreksel KvK [naam organisatie]. Om in aanmerking te komen voor de subsidie, moet een organisatie zijn ingeschreven bij de KvK of voornemens zijn dit te doen. Stuur een versie die up-to-date is.
  • Een ledenlijst, onder de naam: “5. Leden [naam organisatie]”. Een organisatie komt pas in aanmerking voor Internationaliseringssubsidie A wanneer de organisatie minimaal 25 volwaardige en contributie betalende leden heeft, die ingeschreven staan bij de RUG of Hanzehogeschool Groningen. De ledenlijst bevat de volledige namen en studentnummers en moet ingeleverd worden in een Excel-bestand. Gebruik formulier L.

Aanvraagformulier en andere vereiste documenten

Besluitvorming Oprichtingssubsidie Internationale Studentenorganisaties

Binnen 6 weken na het in behandeling nemen van een aanvraag wordt er een voorlopig besluit genomen. Je wordt hiervan op de hoogte gebracht.

Uiterlijk acht weken na afronding van hetgeen waarvoor subsidie is ontvangen, moet je een inhoudelijke evaluatie en een financiële verantwoording sturen naar het CUOS. De inhoudelijke evaluatie en de financiële verantwoording omvatten in ieder geval:

  1. een verantwoording van de besteding van de toegekende gelden;
  2. een opsomming van en een toelichting op de ontplooide activiteiten;
  3. een overzicht van het aantal deelnemers aan de activiteiten.
Laatst gewijzigd:14 oktober 2025 16:38
View this page in: English