Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Medische Wetenschappen Organisatie SCOPE - expertisecentrum voor persoonlijke ontwikkeling Onderwijs
University Medical Center Groningen

Cursussen

Overzicht cursussen

Dit is een kort overzicht van ons cursusaanbod. Hieronder worden alle cursussen bondig uitgelegd.

  • Onder de huid
  • De gelukkige student / The Happy Student
  • Ik en de Ander: Changing perspectives
  • ‘Waar heb je het over?’ – Duik in de wondere wereld van begrippen
  • Wie het niet weet, mag het zeggen
  • Medical Education Empowered by Theatre – MEET
  • Peer-to-peer support groepen voor PhD-studenten

Onder de huid

Wist je dat kunstenaars en dokters vroeger samenwerkten? Een samenwerking die een lange traditie heeft en die de kennis van het menselijk lichaam in beide disciplines heeft vergroot. In de cursus Onder de huid ontdek je hoe het kijken naar en het maken van kunst je zelfkennis vergroot en je tot een betere medische professional maakt. Hoewel niet altijd zichtbaar, zijn artistieke vaardigheden niet alleen onlosmakelijk verbonden met medische vaardigheden maar ook van belang voor je bestaan en functioneren als mens in het 21ste eeuw.

In de cursus behandelen een voor medisch studenten bekend thema: het menselijk lichaam. We gaan er niet alleen op de vertrouwde medische manier naar kijken (de anatomie), maar kijken ook vanuit een filosofisch, psychologisch en kunstzinnig perspectief naar het lichaam en stellen daarbij ook normen over het uiterlijk van het lichaam ter discussie.

Betrokken docenten: Vanessa van 't Hoogt , Margreet Smit

De gelukkige student / The Happy Student

Welzijn en presteren gaan vaak hand in hand. Als je je goed voelt, presteer je goed en andersom. Hoe we ons voelen over en omgaan met stress en uitdagingen verschilt per situatie en uiteraard per persoon. Dit is gerelateerd aan hoe gelukkig of vervuld we ons dagelijks voelen. Je goed voelen (op lange en korte termijn) heeft namelijk een positief effect op onszelf én op onze omgeving. Tijdens deze cursus bekijken we hoe deze twee concepten, stress en welzijn, samenkomen. Gaat stress niet samen met gelukkig zijn? Of kunnen we het ook gebruiken om beter te functioneren en ons goed te voelen?

Tijdens de cursus worden inzichten en tools uit de neurowetenschappen en psychologie besproken, om inzicht te krijgen in de hoe en waarom van de stressrespons en hoe deze zich verhoudt tot welzijn. De studenten passen deze tools en kennis toe op hun eigen ervaringen en wisselen hun reflecties uit met medestudenten. Het doel is dat studenten in staat zijn om de aangereikte inzichten en hulpmiddelen te begrijpen, toe te passen en erop te reflecteren op een manier die zowel hun prestaties als hun welzijn ondersteunt.

Betrokken docenten: Maleah Knevel , Margreet Smit

Ik en de Ander: Changing perspectives

Ieder mens wordt gevormd door zowel zijn biologische make-up en door socialisatieprocessen, oftewel hoe je wordt beïnvloed door je omgeving (de groep). Hoe meer je je bewust bent van de invloed van de groep op jou, des te beter je jezelf leert kennen. Als je weet wie je bent, kan je beter keuzes maken die bij jou passen.

In deze keuzecursus ‘Ik en de Ander: Changing Perspectives’ vergroot je niet alleen je zelfkennis, maar vergroot je ook je inzicht in hoe groepen werken en hoe jij door groepen wordt gevormd. Dit is uitermate relevant voor jouw ontwikkeling tot arts. Als toekomstig arts zal je namelijk werken in teamverband. Je werkt met collega’s en ziet patiënten met allerlei verschillende achtergronden. Je moet gezamenlijk problemen oplossen, waarbij de ideeën van verschillende partijen bij elkaar moeten komen. Door in deze cursus stil te staan bij je eigen perspectief en je te leren verplaatsen in het perspectief van anderen, leer je jezelf en anderen beter te begrijpen. Zo ontwikkel je vaardigheden om succesvol samen te werken. Een essentiële vaardigheid voor professionals die (gaan) werken in een complexe omgeving.

Betrokken docenten: Agnes Heerdink , Margreet Smit , Salome Scholtens

‘Waar heb je het over?’ – Duik in de wondere wereld van begrippen

In ons denken en in onze uitspraken hanteren we een wereld aan begrippen. Sommigen van jullie zullen je misschien weleens afvragen of de uitspraak die je doet, of de vooronderstellingen die je daarbij hanteert, wel kloppen. Zeker diegenen die het vak ‘Wie het niet weet, mag het zeggen’ al hebben bijgewoond. Maar vraag je jezelf weleens af waar je het eigenlijk over hebt, wanneer je een bepaald begrip hanteert? En indien je je dit afvraagt, enig idee hoe dit begrip te onderzoeken? Waarschijnlijk niet.

Het instellen van een onderzoek naar wat een begrip ís, oftewel proberen te achterhalen wat het begrip precies inhoudt en dit in de vorm van een definitie formuleren, is iets waar je mee zult oefenen in dit vak. Naast het filosofische onderzoek dat hiermee gepaard gaat, zal je ook een tijd lang met een door jou gekozen begrip ‘leven’ en kennismaken met een lijfelijke benadering van begrippen.

Maar wat heb je hier aan als Geneeskunde student? Of als arts? Vraag je eens af wat ‘helpen’ eigenlijk ís of probeer zélf eens een definitie van ‘gezondheid’ te formuleren en je zult zien dat je in de meeste gevallen niet zo precies weet waar je het over hebt. Gelukkig kun je dat leren…!

Betrokken docenten: Margit Eelbren Vegter , Margreet Smit

Wie het niet weet, mag het zeggen

Tijdens een medische studie ligt de nadruk op dingen uit je hoofd leren en de ‘juiste’ antwoorden weten op de vragen bij tentamens. Tijdens colleges en ook tijdens eventuele stages of coschappen heerst er af en toe een cultuur waarin je alles al moet weten en je misschien zelfs als dom of niet tof wordt gezien wanneer je vragen stelt. Immers, wanneer je een vraag stelt laat je zien dat je iets niet weet.

In een filosofische praktijk ben je juist héél goed bezig wanneer je beseft dat je iets niet weet. In een filosofische praktijk leer je om aan (ogenschijnlijke) zekerheden te twijfelen en om de juiste vragen te stellen. Zowel in gesprek met jezelf, als met een ander. Een van de voorwaarden om dit te kunnen doen is door te luisteren zonder de betekenis van wat je hoort bij voorbaat in te vullen, oftewel door ‘schoon’ te luisteren. Tijdens deze keuzecursus oefenen studenten met schoon luisteren en vragen stellen.

Betrokken docenten: Margit Eelbren Vegter , Margreet Smit

Medical Education Empowered by Theatre – MEET

Tijdens de keuzecursus: ‘Medical Education Empowered by Theater (MEET) onderzoeken studenten de overeenkomsten tussen de medische wereld en de wereld van het theater. Studenten werken samen met dokters en acteurs en worden uitgenodigd om dilemma’s naar het toneel te brengen. Aan de hand van theatrale en improvisatieoefeningen verplaatsen studenten zich in het perspectief van de patiënt en dat is een belangrijke vaardigheid die een professionele dokter kenmerkt.

Naast een beter begrip van het perspectief van de patiënt, werken studenten aan professionele en persoonlijke ontwikkeling. Ze verbeteren verbale en non-verbale communicatievaardigheden met leeftijdsgenoten, met patiënten en met zichzelf. Door verschillende rollen te spelen, gaan studenten ook nadenken over de cultuur in de geneeskunde (de impliciete normen en gedrag) en over persoonlijke gedrag en waarden.

Betrokken docenten: Marco Carvalho Filho

Peer-to-peer support groepen voor PhD-studenten

Peer-to-peer coaching is een professionele methode, waarbij mensen die in hetzelfde vwerkdomein werken, werkgerelateerde kwesties en de bijbehorende persoonlijke uitdagingen bespreken. Het doel is om de deskundigheid van de betrokkenen te vergroten, de kwaliteit van het werk te verbeteren en persoonlijke en professionele ontwikkeling te stimuleren door van elkaar te leren en te reflecteren op je eigen functioneren. Elke sessie brengt iemand een persoonlijke uitdaging, vraag of dilemma waar hij/zij mee worstelt in, die te maken heeft met werk. Dit kan variëren van worstelen met het vragen om hulp, motivatieproblemen, het niet krijgen van tijdige feedback, tot het behouden van een gezonde balans tussen werk en privéleven, en vele andere onderwerpen. De sessies worden begeleid door een getrainde intervisor, die de groep helpt om met behulp van een bepaalde intervisiemethode een zinvolle discussie te creëren. De groepen bestaan ​​uit 6 PhD-studenten en de sessies vinden één keer per maand plaats van 1,5 uur tot 2 uur. Als de maatregel het toelaat, zullen de bijeenkomsten fysiek zijn, maar afhankelijk van de situatie in februari kunnen de groepen ook online doorgaan. Aanmelding gaat via de GSMS.

Betrokken docenten: Floor Velthuis

Laatst gewijzigd:05 juli 2023 09:49
View this page in: English