Maatschappij/bedrijven Scholierenacademie Scholieren Profielwerkstuk

De media en de Vietnamoorlog

Onderzoeksvraag: Hoe heeft de verspreiding van informatie via de media bijgedragen aan de publieke opinie over de Vietnamoorlog?

De Vietnamoorlog (1955-1975) was misschien wel de eerste oorlog waarin de televisie een belangrijke rol speelde in het vormen van de publieke opinie. Daarnaast was de oorlog een belangrijk moment in de geschiedenis van de Verenigde Staten, omdat het leidde tot een verlies in vertrouwen in de regering. De berichtgeving vanuit de media was namelijk heel anders dan de berichtgeving vanuit de overheid. Als gevolg hiervan veranderde de publieke opinie over de oorlog. Hoe gebeurde dit? Hoe wisten de mensen wat er om hen heen plaatsvond? Dit kan jij onderzoeken in jouw PWS!

Vietnamoorlog & veranderingen in publieke opinie

Naarmate de Vietnamoorlog voortduurde, groeiden twijfels over rechtvaardigheid en de haalbaarheid ervan. Televisie speelde een cruciale rol bij deze verschuiving, doordat het voor het eerst beelden van de oorlog in de huiskamers bracht, inclusief gruwelijke beelden van lijden van zowel Amerikaanse soldaten als Vietnamese burgers. Dankzij deze televised war kwamen verschillende groepen in protest tegen de inzet van troepen in Vietnam. Tegelijkertijd probeerde de Amerikaanse overheid juist steun te vinden voor de zaak door middel van verschillende campagnes. Je zou dus kunnen stellen dat de televisie voor het eerst een belangrijke rol speelde in het vormen van een publieke opinie. In 1975 kwam de oorlog ten einde.

Mediarapportages onderzoeken

Maar hoe kun je nou onderzoeken waarom de publieke opinie zo verschoof? Daarvoor zou je een media-analyse kunnen doen. Er zijn verschillende soorten analysemodellen binnen de media-analyse. De meest gebruikte vormen zijn inhoudsanalyse, discoursanalyse en tekstuele analyse. Ieder model heeft haar eigen stappenplan, maar uiteindelijk houdt media-analyse in dat je systematisch mediabronnen evalueert.

Tijdens de Vietnamoorlog werd er gebruik gemaakt van verschillende soorten media om te communiceren over wat er destijds gebeurde. De meest ‘bekende’ vorm is het nieuws. Zo zijn er talloze krantenartikelen, radiorapportages en televisie-uitzendingen te vinden over de Vietnamoorlog. Televisie speelde bijvoorbeeld een cruciale rol bij het vormgeven van de publieke opinie. Nieuwsuitzendingen brachten dagelijks beelden van het oorlogsgebied, interviews met soldaten en verslaggevers, evenals protesten en anti-oorlogsactiviteiten.

Als je kijkt naar deze invalshoek, past inhoudsanalyse het best. Met het gebruik van dit type media-analyse, ben je bereid om kwantitatief onderzoek te doen en zo verschillende bronnen te categoriseren. Dit doe je door een selectie te maken van materiaal, passend bij jouw onderwerp. Deze selectie baseer je op een medium (bijvoorbeeld kranten), inclusiecriteria (zoals kranten artikelen waar een bepaald evenement wordt genoemd), en op de afbakening in termen van datumbereik, locatie, et cetera. Vervolgens kun je je materiaal analyseren en een conclusie trekken.

Fotojournalistiek

Ook fotojournalistiek wist de publieke opinie te beïnvloeden, zo toonden bekende foto’s de gruwelijkheden van de oorlog en wekten ze emoties op bij de mensen. In dit geval zou een tekstuele-analyse van bekende foto's die de gruwelijkheden van de oorlog tonen, je in staat stellen om de gebruikte symbolen, beeldtaal, en visuele elementen te ontleden. Het bestuderen van deze beelden kan je helpen om de impact op de publieke opinie te begrijpen.

Ook de fotojournalistiek droeg bij aan het veranderen van de publieke opinie. Hiervoor zou je tekstuele-analyse kunnen toepassen. Hiermee kun je aantonen hoe bekende foto’s van de gruwelijkheden van de oorlog verschillende emoties opwekten bij de mensen. Met deze vorm van media-analyse ben je in staat om de verschillende visuele elementen binnen de foto, symbolen en beeldtaal te ontleden. Door te kijken naar al deze aspecten, kan media-analyse een nieuw licht schijnen op die verschuivende publieke opinie.

Andere vormen van media-analyse binnen geschiedenis

Natuurlijk zijn er naast de Vietnamoorlog ook andere onderwerpen die te analyseren zijn met media-gerelateerde onderzoeksmethoden. Tegenwoordig heeft sociale media een enorme impact op historische bewegingen. Denk aan de #MeToo beweging. Hier groeide één hashtag uit naar een culturele uiting van onvrede. Ook met gebruik van traditionele media kun je veel onderwerpen onderzoeken. Zo kun je kijken naar de Black Lives Matter Movement en hoe deze werd gerapporteerd in bijvoorbeeld kranten in Nederland ten opzichte van kranten in Amerika. Met media als onderzoeksmethode kun je dus alle kanten op! Wil je meer informatie over media-analyse? Neem dan contact op met het alfasteunpunt.

Laatst gewijzigd:11 december 2023 13:18