Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Onderwijs Praktische informatie Voorlichting
Header image Juridische Bestuurskunde

Even voorstellen: Marc Hertogh, hoogleraar rechtssociologie

Datum:08 augustus 2022
Marc Hertogh

De docenten van de opleiding Juridische Bestuurskunde zijn werkzaam aan de faculteit Rechtsgeleerdheid, bij de vakgroep Staatsrecht, Bestuursrecht & Bestuurskunde. In deze blog: Marc Hertogh, Hoogleraar rechtssociologie.

Marc Hertogh is hoogleraar rechtssociologie en academic director van het Groningen Centre for Empirical Legal Research (GELR). Hij studeerde Rechten (juridisch-bestuurswetenschappelijke studierichting) in Leiden en aan de London School of Economics and Political Science. Hij geeft de vakken Inleiding Rechtssociologie, Methoden van Sociaal-Wetenschappelijk Onderzoek, Juridische Onderzoeksvaardigheden 2, Introduction to Empirical Legal Research en Empirical Legal Research Lab. Zijn empirisch-juridisch onderzoek richt zich onder meer op de maatschappelijke effecten van wetgeving, de maatschappelijke beleving van recht en rechtsstaat, het vertrouwen in de rechtspraak, de legitimiteit van het overheidsoptreden en geschilbeslechting (inclusief de Nationale ombudsman). Naast onderzoek in Nederland werkt hij ook veel samen met onderzoekers in Engeland en de Verenigde Staten en is hij onder meer Editor-in-Chief van het International Journal of Law in Context. Hij verricht bovendien regelmatig onderzoeksopdrachten voor verschillende ministeries en hij was betrokken bij een aantal onderzoekscommissies van de Tweede Kamer, waaronder de Adviescommissie Praktische rechtsbescherming in belastingzaken en de Tijdelijke commissie Uitvoeringsorganisaties.

Tags: Docenten